23948sdkhjf

Mejeriforeningen undrer sig: Hvad sker der for økologisk ost?

Selv om økologisk mælk og økologisk ost kommer fra det samme dyr, som har levet under de samme økologiske vilkår, vælger langt færre danskere den økologiske ost end den økologiske liter mælk i supermarkedets kølemontre.

"Men hvordan kan det være? Handler det alene om pris, eller er det også et spørgsmål om forbrugerpsykologi? Eller mangler de økologiske oste simpelthen bare at blive opdaget og smagt?", spørger Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

Foreningen har ikke selv svaret, men vil med en ny kampagne forsøge at ændre tingenes tilstand: 

- Med kampagnen håber vi, at danskerne i højere grad opdager de mange både klassiske og nye oste, som mejeristerne de seneste år har arbejdet på at fremstille økologisk, siger Anja Koch Rasmussen, der er senior marketing manager hos Mejeriforeningen.

I 2021 udgjorde økologisk mælk 44,6 procent af danskernes samlede forbrug af mælk, mens økologisk ost kun udgjorde 11,2 procent af osteforbruget, fremgår det af Økologisk Landsforenings seneste markedsrapport.

- Vi er i Danmark gode til at producere økologisk mælk og ost, og det er noget, danskerne elsker. Forbrugerundersøgelser viser endda, at når danskerne vælger de økologiske udgaver, så handler det om dyrevelfærd, klima og sundhed, og derfor er det tankevækkende, at der er så stor forskel på, hvad danskerne vælger, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarers afdeling for økologi, i pressemeddelelsen.

Hans peger på, at salget af økologiske bananer for længst har passeret den magiske 50-procentsgrænse og nu udgør 79,5 procent. I den helt anden ende køber vi kun 5,2 procent af vores pålæg økologisk, viser tallene fra Økologisk Landsforenings rapport.

- Bananer er uforarbejdede i modsætning til pålæg, og mælk er uforarbejdet i forhold til ost. Noget kunne tyde på, at det også handler om, at økologi kædes sammen med, hvor langt fra kilden man selv oplever, at produktet er, siger Ejvind Pedersen.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094