23948sdkhjf

Klumme: Kineserne vil have udenlandske fødevarer

Efterspørgslen på udenlandske fødevarer er stigende, og stadig flere kinesere er begyndt at kigge efter udenlandske fødevarer i de lokale supermarkeder – nu skal SMV’erne på banen.
På trods af, at væksten i Kinas BNP er svagt faldende og for øjeblikket ligger på omkring 7,5 procent, så er Kina stadig et land i rivende økonomisk udvikling.

Med en voksende middelklasse og ændringen af den kinesiske vækstmodel fra at være investerings- og eksportbaseret til i højere grad at være forbrugsbaseret, skaber det kinesiske marked grobund for udenlandsk eksport. Herunder eksport af danske fødevareprodukter. Hvis udviklingen løber som forventet, bliver det kinesiske marked verdens største for importerede fødevarer i 2018 og ifølge Business Monitor Internationals kvartalsrapport vil Kinas import af fødevarer i de kommende år gennemsnitlig vokse med 7,4 procent årligt.

Fødevarekategorien estimeres at udgøre en voksende del af kineserens disponible indkomst. Udover stigende fødevarepriser og inflation, kan dette også forklares med at kineserne køber varer af bedre kvalitet. Førnævnte er en tydelig indikator af ændringen i Kinas forbrugeradfærd. Flere og flere kinesere vil købe dyrere produkter, og de er villige til at betale merprisen forbundet ved køb af f.eks. importerede fødevarer.

Efterspørgelsen af importerede fødevare er stigende
En undersøgelse fra den internationale tænketank Ipsos viser tegn på, at flere kinesiske forbrugere er begyndt at foretrække importerede fødevarer. Ifølge analysen, som er baseret på interviews med 2.100 kinesere, svarede 61 procent, at deres tillid til de lokale fødevarer er blevet forværret gennem de seneste år, og hele 28 procent svarede, at de vil erstatte deres lokale fødevareprodukter med udenlandske mærker.

Det er specielt varer som kød, fisk, korn, olie og mælkeprodukter fra de lokale producenter, der vækker størst bekymring hos den kinesiske forbruger. Undersøgelsen viser også, at den kinesiske forbruger foretrækker udenlandske fødevarer blandt andet på grund af en strengere sikkerhedskontrol under emballering og bearbejdning. Yihaodian.com Kinas onlinesupermarked understreger, at de i de seneste år har oplevet et femdoblet salg af importerede fødevarer på årsbasis.

Et andet eksempel som også understreger udviklingen i kinesernes forbrugeradfærd, er CityShop, et af Kinas mere luksuriøse supermarkeder, hvor importerede varer udgør mere end 80 procent af varesortimentet. CityShop beskriver til China Daily, hvordan deres kundesegment har ændret sig fra at bestå af flest udlændinge til nu at omfatte et stigende antal kinesiske kunder. Ifølge deres marketingsafdeling har det specielt været efterspørgsel på deres fødevarer, som har lokket de kinesiske kunder til.

Danske fødevarer skal fylde hylderne i de kinesiske supermarkeder
Fødevare- og landbrugssektoren er nogle af de udvalgte sektorer i Udenrigsministeriets vækstmarkedsstrategi fra 2012. Som en del af regeringens nye handlingsplan er det blandt andet fødevare- og landbrugssektoren, der skal styrke Danmarks relationer til Kina i form af øget eksport. Seneste tal for udenrigshandlen viser, at dansk eksport til Kina steg med 24 procent fra 2011 til 2012. Senest har to af danmarks store fødevareproducenter - Arla og Danish Crown - skrevet under på ordrer og aftaler for et tocifret milliardbeløb. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri estimerer, at Kina bliver Danmarks femte største eksportmarked i 2016, og at eksportpotentialet til Kina for landbrugs- og fødevareerhvervet i 2017 vil være omkring 35 mia. kroner.

Små- og mellemstore virksomheder skal også på banen
Det kinesiske marked er en vigtig kerne for vækst hos danske virksomheder. Ifølge en senest rapport fra McKinesey vil 50 procent af verdens sammenlagte forbug omfate U-lande som Kina. Rapporten understreger vigtigheden af at etablere sig på disse markeder, hvis man i fremtiden skal have en chance for at hive de store guldmedaljer hjem. Af samme årsag er det vigtigt, at danske virksomheder følger med i samme retning, hvor fremtidig efterspørgsel vil være - herunder Kina.

Den danske regering har i sin nye handlingsplan beskrevet tiltag, der har øje på at skabe de nødvendige rammer for, at endnu flere danske virksomheder, herunder de små og mellemstore, kan få del i udviklingen i Kina. Tiltagene indebærer blandt andet etableringen af et dansk-kinesisk fødevareforum for virksomheder, der skal fungere som en platform for promovering af dansk fødevaresikkerhed og produktkvalitet m.v.. Handlingsplanen beskriver også Regeringens ønsker om et større samarbejde med virksomhederne, med henblik på at styrke markedsføringen af dansk gastronomi og kvalitetsfødevarer i Kina, bl.a. via det offentlig-private markedsføringskonsortium F.O.O.D. Endvidere vil Regeringen arbejde for goodwill hos myndigheder og erhverv som et instrument til åbning af dansk eksport mellem myndigheder og erhverv om projekter i Kina.

Josefine Kern Jensern, Branch Manager for DI’s kontor i Xuzhou understreger mulighederne for små og mellemstore virksomheder: ”Kina er ikke kun forbeholdt de store virksomheder. Den årlige vækst i mindre byer som Xuzhou i det østlige Kina ligger flere steder på over 20%, og udviklingen i købekraft og forbrugeradfærd udgør her et stort potentiale for små og mellemstore virksomheder. At være med fra start på disse nye markeder, der indenfor en relativ kort årrække vil udgøre flere hundrede millioner købelystne kinesere, giver nemlig små og mellemstore virksomheder god mulighed for at komme på banen og få del i markedet.”

Igennem de seneste år har DI modtaget henvendelser fra adskillige fødevarevirksomheder, som er interesserede i det massivt voksende kinesiske marked. DI- Asia Base har derfor oprettet muligheden for, at danske virksomheder kan gå sammen om at dele en kinesisk Channel Manager – ”Joint Food OMIC”. Denne vil fungere som virksomhedernes repræsentant i Kina og arbejde med udviklingen af det kinesiske marked.

For at få mere at vide om en Joint Food OMIC eller hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det kinesiske fødevaremarked, kontakt Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller Branch Manager Josefine Kern Jensen, +86-139 18 74 83 91, jkj@diab.cn . Du kan også læse mere på www.omic.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099