23948sdkhjf

Symbolernes betydning for fødevarer undersøges

Nyt projekt skal undersøge, hvordan forbrugerne fortolker fødevareetiketter og hvordan det påvirker deres indkøbs- og forbrugsadfærd.
Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences, er blandt deltagerne i et nyt og fireårigt forskningsprojekt, som skal indsamle viden om forbrugernes forståelse og adfærd i relation til sundhedsoplysninger.

Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences, deltager som videnskabelig rådgiver i projektet, der skal analysere effekten af sundhedsanprisninger og -symboler. Foruden det danske universitet deltager 13 partnere i konsortiet, som har fået navnet CLYMBOL og et budget på 22 mio. kr.

- Sundhedsanprisninger og -symboler hjælper forbrugerne med at identificere de fødevarer, der er sunde alternativer, men vi ved faktisk ikke meget om, hvordan de påvirker forbrugernes adfærd, siger professor Klaus G. Grunert.

Metode
CLYMBOL teamet vil måle den virkning sundhedsanprisninger og -symboler har på forbrugeradfærden. Metoderne trækker på den seneste viden om kognitiv og adfærdsmæssig forskning og omfatter blandt andet pan-europæiske undersøgelser, forskellige eksperimenter i supermarkeder og analyse af befolkningsdata.

Ved at måle forbrugernes øjenbevægelser og reaktionstider, vil forskerne for eksempel være i stand til at observere og analysere effekter af fødevareetiketterne som forbrugerne ikke selv er bevidste om.

CLYMBOL vil også udvikle retningslinjer vedrørende sundhedsanprisningerne, idet der tages hensyn til forskellene mellem forbrugere i forskellige EU-medlemsstater.

Fakta: CLYMBOL
Sundhedsprojektet hedder CLYMBOL, hvilket står for “Role of health-related claims and symbols in consumer behaviour”. CLYMBOL projektet modtager forskningsstøtte fra Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram (Kontrakt nr. 311.963).

Sundhedsanprisninger er defineret ved: ”Enhver anprisning, der angiver, indikerer eller antyder, at der er en sammenhæng mellem en fødevare og sundhed.”
Projektet modtager 22 millioner kroner fra EU, hvoraf ca. 2,5 millioner er afsat til MAPP Centret på Aarhus Universitet.


Konsortiet
CLYMBOL konsortiet samler 14 partnere fra 9 lande, der har ekspertise på forskellige områder: Kognitiv forbrugerpsykologi, økonomi, marketing, ernæring og folkesundhed. Deltagerne er:
• Aarhus Universitet (Danmark) - videnskabelig rådgiver
• Agrifood forskning og teknologi Centre of Aragon, CITA (Spanien)
• Corvinus Universitetet Budapest (Ungarn)
• European Food Information Council (Belgien) - koordinator
• Ghent University (Belgien)
• Globus SB-Warenhaus Holding GmbH & Co KG (Tyskland)
• Saarland Universitet (Tyskland)
• Schuttelaar & Partners NV (Nederlandene)
• Livsmedelsverket (Det svenske Food Agency – Sverige)
• Københavns Universitet (Danmark)
• University of Oxford (UK)
• University of Surrey (UK)
• Universitetet i Ljubljana (Slovenien)
• Wageningen University (Nederlandene)
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078