Arla retter fokus mod foodservice
Trods en omsætning på 11-12 milliarder kroner på foodservicemarkedet om året, mener Arlas vicekoncernchef Peter Giørtz-Carlsen, at mejerigiganten kan hente langt mere på området.
Det fortæller han til Børsen.
Købet af mejeriprodukter er faldende som følger af inflation, høje renter og tøvende forbrugere, og derfor vil Arla vinde en større markedsandel ved at øge salget til professionelle kunder på foodservicemarkedet.
- Foodserviceområdet er bredt med mange forskellige kundegrupper. Men vi har udvalgt nogle segmenter, vi særligt fokuserer på. Især satser vi på QSR-området (quick service restauranter, red.) med f.eks. burgerrestauranter og pizzeriaer, som vi leverer ost til, og kaffebarer, hvor en god del af salget jo er latte, som heldigvis indeholder mælk. Men vi fokuserer også på restauranter og bagerisektor, som vi udvikler nye produkter eller løsninger sammen med. Nogle gange leverer vi faktisk specielt tilrettede produkter eller varianter til store kunder af typen McDonald‘s, Pizza Hut og Domino‘s Pizza, siger Peter Giørtz-Carlsen til Børsen.
Vicedirektøren sætter ikke præcise tal på vækstambitionerne, men han afslører, at foodservicesalget er 36 procent højere i dag end i 2019.
Arla offentliggjorde for nyligt sit årsregnskab for 2022, der viste en omsætning på 103 milliarder kroner.
Regnskabsår | 2021 | 2020 | 2019 |
Valuta | mio. EUR | mio. EUR | mio. EUR |
Nettoomsætning | 11202,0 | 10644,0 | 10527,0 |
Bruttofortjeneste | 2380,0 | 2343,0 | 2202,0 |
Resultat før skat | 407,0 | 386,0 | 347,0 |
Årets resultat | 346,0 | 352,0 | 323,0 |
Balancestatus | 7813,0 | 7331,0 | 7106,0 |
Egenkapital | 2910,0 | 2639,0 | 2494,0 |
Kilde: CVR |