23948sdkhjf

Arla når 2015-vækstmål to år før tid

Opkøbet af to mejerier i Storbritannien og Tyskland betyder, at Arla allerede næste år når sit 2015-mål.
2015-målet er en global omsætning på 75 mia. kr., og det indfris allerede i løbet af 2013.

- Ikke for at lyde skråsikker, men den er hjemme, siger Tim Ørting Jørgensen, koncerndirektør i Arla, til Børsen.

Udtalelsen falder oven på købet af tyske Milch-Union Hocheifel, der nu er Arlas klart største mejeri, samt engelske Milk Link. To opkøb, som ifølge en rapport fra International Farm Comparison Network, gør Arla til verdens sjette største mejerikoncern.

Afviser ikke yderligere opkøb
Opkøbene har ikke dæmpet Arlas vilje til at se på yderligere muligheder for vækst gennem køb.

- Lige nu har vi mest fokus på at levere det, vi har sat gang i. Men opstår der muligheder for yderligere konsolidering, så ser vi naturligvis på dem, men alene i Tyskland, hvor vi i dag sælger for op mod 12 mia. kr., regner jeg med, at vi organisk kan vokse med 1 mia. kr. årligt, så vi i 2015 er på 15 mia. kr., siger Tim Ørting Jørgensen og tilføjer:

- Der er helt klart sket et niveauskifte, siden vi for få år siden med en omsætning på 45-50 mia. kr. satte det ambitiøse mål om at nå 75 mia. kr. Ikke bare for at nå et tal, men for at have de muligheder, det giver.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109