23948sdkhjf

Afrikansk kassesucces for Emidan

Et frostbokskoncept til omvandrende issælgere udviklet af Emidan og DS Smith Packaging er blevet så stor en succes, at det nu beskæftiger over 10.000 afrikanske issælgere.
Det lyder som en umulighed: At være omvandrende issælger under en brændende sol i Afrika. Ikke desto mindre er det hvad Emidan har gjort muligt – bl.a. med hjælp fra DS Smith Packaging.

Det nordjyske handelsselskab Emidan forsyner nemlig Vestafrika med kølebokse til opbevaring af is og frossen yoghurt.

Boksene, som Emidan har udviklet i samarbejde med Danmarks største emballagevirksomhed, DS Smith Packaging, bliver på daglig basis fyldt op med is og stillet til rådighed for gadesælgere. Et simpelt system, der gør det muligt for folk i Afrika at være driftige uden at skulle afholde opstartsomkostninger til nyt udstyr og lagerfaciliteter.

Sælgerne fragter frostboksene rundt til fods mellem deres isglade kunder, og konceptet er blevet så stor en succes, at det på nuværende tidspunkt beskæftiger mere end 10.000 afrikanske issælgere.

Løsning har øget omsætningen
- Vi startede med at bruge bokse, som blev fremstillet lokalt af de materialer vores agenter lige havde ved hånden, og selvom efterspørgslen var stor, var boksenes kvalitet ofte af tvivlsom karakter. Derfor satte vi os for at udvikle en boks, som skulle være let for sælgeren at bruge, som skulle være godt isoleret og som skulle have en god eksponeringsværdi. Og her fik vi god vejledning og sparring i bl.a. materialevalg fra DS Smith Packaging, der har stor erfaring med både udvikling og produktion af denne type emballager, og det endte da også med en rigtig god løsning, fortæller vicedirektør i Emidan, Henrik Kruhöffer.

Løsningen blev faktisk så god, at selvom den indtil videre blot er testet i nogle få markeder, kan Emidan allerede konstatere, at den har bidraget til øget omsætning, ligesom der er en stigende interesse fra lokale sælgere for at bruge boksen.

Sandstorme var en udfordring
Selve køleboksen er lavet i det EPS-baserede materiale, man normalt kender som Flamingo – og så alligevel ikke helt. Arbejdet med boksen bød nemlig på nogle helt specielle udfordringer, da den skal kunne fungere i et for danskere usædvanligt klima.

Account Manager hos DS Smith Packaging, Michael Hove Andersen, forklarer:

- Vores evner udi EPS-baserede produkter blev sat lidt på en prøve med denne boks. Mange steder i Afrika forekommer der nemlig sandstorme, som hvirvler en masse fint sand og støv rundt i luften. Og den slags sætter sig fast i fordybningerne i en traditionel ”flamingokasse”. Derfor valgte vi at lave boksen i det noget sejere materiale, EPP, der minder meget om det velkendte Flamingo®. De to afgørende forskelle er bare, at EPP er både tættere i strukturen og mere modstandsdygtigt over for slitage.

På nuværende tidspunkt har DS Smith Packaging leveret omkring 2.000 eksemplarer af boksen, der er forsynet med et ”salgsvindue” i akryl, så man har frit udsyn til varerne samt et ”låg i låget” så issælgeren nemt og hurtigt kan fiske de kolde varer på med den ene hånd, mens han tager imod betaling med den anden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125