23948sdkhjf

Klumme: Elsker du mad?

Den der elsker sine produkter og med stolthed kan se enhver indkøber, journalist og forbruger i øjnene har en kæmpe fordel.
Passion er en forudsætning for stor succes. Engagement og hjerteblod har det med at smitte. Ingen er mere motiverende at lytte til og lade sig inspirere af, end den der brænder for en sag, og for alvor har noget på hjertet. Ingen har lettere ved, at overbevise en halvnærig forbruger om, at den ekstra pris er godt givet ud, end den der har gjort sig umage og nået i mål med sit ideal. Det gælder også i fødevarebranchen.

”Folk vil ikke betale hvad det koster” , er et evigt tilbagevende udsagn i den danske i fødevarebranchen?

Men vil folk i fødevarebranchen selv betale, hvad det koster? Eller tyr også I til discount varianter, lette løsninger, billige kulhydrater, grænsehandel og billigt kød fra lande med andre standarder for dyrevelfærd? Nej vel, og hvis, så da kun sidst på måneden. Vi er jo kun mennesker!

Food love
Selvfølgelig elsker I jeres job! Selvfølgelig er der food love på agendaen i dagens landbrug og hos fødevareproducenterne. Kan man overhovedet blive ansat i fødevarebranchen, hvis ikke man har maden som en hjertesag? Hvis ikke man elsker råvarerne. Elsker konsistensen af godt kød mellem hænderne, som års erfaring tydeligt kan mærke kvaliteten af. Elsker saften fra et friskt og just modent Ingrid Marie æble, mens I står der mellem rækkerne og høre kirkeklokkerne ringe solen ned. Elsker smagen af frisk malket mælk så meget, at I må stikke klør fem ned i spanden, for at få endnu en himmelsk mundfuld og håber på gode mælkepriser.

Elsker at få ideer til, hvordan I kan fastholde den intense og gode smag, men med begrænsede kalorier. Elsker at søge alternative tilsætningsstoffer, for at reducere den lille bi-smag. Elsker produktet så meget, at I gerne drikker konkurrenten fuld, for at lirke hemmeligheden ud af ham. Og elsker jeres produkter så meget, at I med stolthed byder rundt, når vennerne inviteres til middag og lystigt fortæller, at netop den unikke smag er et resultat af års intensiv forskning.

Selvfølgelig nørder I rundt mellem kornsorterne og de sidste nye teknologier? Selvfølgelig poster I favoritter af nye spegepølser og flotte emballager på facebook. Og når I er med familien på ferie, bruger I alt for meget tid i spændende udenlandske supermarkeder af bare iver efter at se, om de udenlandske konkurrenter overhovedet kan stå mål med jeres safter derhjemme. Selvfølgelig er I halvfede af alle de smagsprøver og alle de fristelser i frembringer. Lige som I ikke kan få armene ned, over alt den lækre brød de moderne stjernekokke, har frembragt de seneste år.

Og mon fruen eller farmand allerede har købt den ismaskine, kaffekværn, rugbrødsform af egetræ eller trøffelolie som står højeste på ønskesedlen igen i år? Fordi I vil. Fordi I er besatte af gode mad og vejen dertil. Fordi I bare må prøve og ikke kan lade være?

Passion skaber gyldne muligheder
Hvor er det fedt med denne passion! For netop den passion kan meget vel gøre en forskel på fremtidens globale fødevaremarked.

For med den intensiveret konkurrence som ligger forud på det globale fødevaremarked er der ingen tvivl om, at danske fødevarer skal ligge i top, hvis man skal vinde ny markeder og høste flere kroner. Og efter som det jo i Danmark ikke kan lade sig gøre at konkurrere på pris, skal der noget andet til. Noget der for alvor batter. Og hvad er bedre end en passioneret branche, fyldt med ildsjæle som elsker mad, god hverdags mad! Elsker deres job og vil gøre sig umage mod en bedre fødevarefremtid.

En bedre fødevarefremtid ikke bare for deres egen virksomheds skyld.Men også for branchens, betalingsbalancen og statskassens skyld.

Sæt fremtidens på dagsordnen læs mere på: www.foodfuture.dk

Glædelig Jul
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094