23948sdkhjf

Klumme: Lovet være sundhedsanprisninger – eller...?

| Af Ebbe Kristensen, direktør og partner, Mannov A/S | Tip redaktionen om en historie

14. december trådte de nye regler for sundhedsanprisninger i kraft – altså budskaber, der fortæller om en sammenhæng mellem et indtag af et produkt og produktets effekt på sundheden.

Med over 200 godkendte anprisninger kunne det umiddelbart virke som om, at EU har givet virksomheder og forbrugere en julegave i form af bedre information om sunde produkter. Spørgsmålet er dog, om ikke de nye regler i højere grad vil bidrage til total forvirring – med mindre producenter af fødevarer er meget omhyggelige med anvendelsen af dem.

En række af anprisninger er nemlig mildt sagt svære at forstå og forklare. Dermed er de også svære at forsvare. For eksempel er de fleste jo klar over, at olivenolie hører til den bedre ende af fedtstoffer, men vil en anprisning som ”Polyphenoler fra olivenolie bidrager til at beskytte fedtstoffer i blodet mod oxidativt stress” bidrage til denne opfattelse? Eller vil modtagerne af dette budskab måske snarere tværtimod forbinde olivenolie med phenol og stress og glemme den reelle sammenhæng?

Et andet eksempel er C-vitamin, der også ligger i den sunde vægtskål. Er det ikke mere klart og troværdigt at kommunikere, at juice naturligt indeholder C-vitamin, og at et glas juice kan erstatte en frugt i ”6 om Dagen” frem for, at ”Vitamin C bidrager til normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende blodkar”?

Giv kommunikationen et sundhedstjek
Når disse kommunikationsmæssigt problematiske eksempler er nævnt, skal det også bemærkes, at hele grundlaget for sundhedsanprisningerne – trods bunker af politiske kompromisser – er videnskabelig evidens for diverse udsagn. Dermed kan de nye regler principielt være med til at skabe en bedre information. Med de nye regler, kan der komme fokus på, hvad der reelt er dokumenteret – frem for løse påstande. Og det kan øge hele niveauet i sundhedsdebatten herhjemme.

Set i det lys giver de nye regler virksomhederne en god mulighed for at styrke de platforme, de kommunikerer ud fra, både over for forbrugere og professionelle interessenter – men det kræver en gennemarbejdet strategi og forberedelse.

På den helt korte bane kunne et Nytårsforsæt jo være at give virksomhedens kommunikation et sundheds-tjek og overveje, hvordan nogle af de 200 anprisninger kan bruges til at styrke den.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Skandaleramt fiskefabrik kaster håndklædet i ringen

Medarbejderne er blevet fritstillet

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Ifølge en pressemeddelelse solgte Arla produkter for 10,4 milliarder euro i 2018. Det var en lille stigning

Fødevarevirksomheder soler sig i dansk kokkesucces

Danske fødevarevirksomheder klapper i hænderne over danske restauranters Michelinsucces, der kaster glans over dansk mad på internationale fødevaremesser

Hæder til bæredygtige fødevareinnovatører

Nu er der ryddet op hos sjællandsk producent af ingefærshots

Vestfyen siger farvel til direktør

Poul Mark stopper efter gensidig overenskomst som administrerende direktør for bryggeriet efter 16 år på posten

Nyhedsbrev

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Online Avis Arkiv

Michelin: Her er alle Michelinstjernerne

Det nye Noma fik to Michelinstjerner

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Familievirksomheden fordoblede sit overskud

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Aarhus gør klar til michelinbrag

Restaurationsbranchen vokser fortsat i hele landet

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

- Michelins stjerner på vej til hele Danmark

1

Arctic Group skal sælge økologiske fødevarer til ny, islandsk butikskæde

Ugens grin: En hest efter whiskey

1

De laver vand om til vegansk ost

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Tican vil hyre 50 ekstra medarbejdere

Flere grise og mere afsætning i Asien

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Restauratør venter bare på at gå konkurs

300 nye produkter på Lidls hylder

Kampen om højtuddannede tager til

Verden er vild med dansk økologi

Fødevarepriser trækker dansk prisniveau op

Coop glad for emballage-stramning

DM i Skills skal tilbage til København

Tenax tilbagekalder sild

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Small Batch Brewery bliver større

Rugbrød i comeback: - Utroligt, at der skulle en shitstorm til

Danmark får et feta-rap over nallerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

Rustfri procesudstyr i hygiejnisk og rengørings venligt design

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Ny ressource i B&R med fokus på robotics

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Overvågning og styring af forsyningslinien

INTERNORGA - Europas største fagmesse inden for catering, restauration, konditori- og hotelbranchen

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Bæredygtig CO2 skal afværge sommerens forsyningsproblemer

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

YASKAWA finder du hos ZF Danmark

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Ny generation af oliefrie kompressorer

Online analyse af drikkevand

Test sædkvalitet med telefonen

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

RollDolly fra DT Rullecontainer

Egatec A/S introducerer markedets første industrielle exoskeleton

Nyeste hovedlinjefilter fra SMC giver høj filtrering og er samtidigt en ægt...

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspirere...

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Send til en kollega

0.174