23948sdkhjf

Klumme: Dansk øko-eksport har stort potentiale

Eksportpotentialet for dansk økologi er stort – især på de nære markeder. I februar tager 14 danske økologiske virksomheder til verdens største øko-messe i Tyskland.
Danske, økologiske virksomheder eksporterede økologi for 1.038 mio. kroner i 2011. Det var en stigning på 21 procent fra 2010 til 2011. Dermed satte dansk, økologisk eksport rekord for sjette år i træk og er således firedoblet på seks år.

Potentialet for eksport af dansk økologi er virkelig stort. Danske, økologiske producenter formår at udvikle internationale produkter og tilpasse danske succesvarer, så de også bliver internationale. Det er nøglen til eksportsuccesen. Danskerne har desuden verdens andet højeste forbrug af økologiske varer, og vi har det mest veludviklede økologiske marked. Det kan vi drage nytte af i andre lande.

Eksport til nærmarkeder udgør størstedelen
Økologiske produkter fra Danmark er kendt for at være både moderne og troværdige. Troværdige, fordi vi som et af de få lande har statskontrol, og vi har et stærkt forbrugende hjemmemarked med tillidsfulde forbrugere. Moderne, fordi vi tidligt har skabt succes på hjemmemarkedet, og dermed er langt i videreudviklingen af produkterne. Dertil evner de danske virksomheder at arbejde tæt sammen med den traditionelle detailhandel i udviklingen af bæredygtige, succesfulde produkter og koncepter.

Eksporten til lande som Tyskland, Sverige, Frankrig og Benelux udgør 80 procent af den samlede eksport, og det er netop disse nære eksportmarkeder, der i de kommende år har den højeste prioritet i eksportarbejdet. Alene eksporten til det største marked, Tyskland, er tredoblet på fire år.

En videre bearbejdning af det tyske marked har høj prioritet i 2013, hvor især de 18 millioner nordtyske forbrugere vil opleve dansk økologi på nærmeste hold.

Fremstød på BioFach
De nære markeder er generelt i meget spændende udvikling med stor vækst, og her opnår de danske økologiske virksomheder langt den største effekt af deres bestræbelser. Nærmarkernes store interesse for det nordiske køkken giver sig eksempelvis udslag i stor efterspørgsel på danske, økologiske råvarer.

Der har været meget snak om Kina som et columbusæg for dansk erhvervsliv. Men potentialet for dansk økologi på kort og mellemlang sigte er absolut størst på de nære markeder i EU, hvilket regeringens eksportstrategi for økologi også bakker op om. Dermed ikke sagt, at man skal glemme alt om Kina - vi skal både følge det kinesiske og andre fjerne markeder.

Næste eksportfremstød for dansk økologi bliver verdens største økologiske messe, BioFach, der afholdes i Nürnberg fra den 13.-16. februar. 14 danske økologiske fødevirksomheder deltager i den danske stand, der er arrangeret af Økologisk Landsforening i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og med støtte fra Fødevareministeriet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125