23948sdkhjf

Rema 1000 vil være Irma

Efter at have væltet Netto af tronen som danskernes foretrukne discountkæde, vil Rema 1000 være discounternes Irma.
I sidste uge kunne en undersøgelse fra analyseinstituttet Yougov fortælle, at Rema 1000 havde overhalet Netto som danskernes foretrukne discountkæde. Men kæden vil ikke ligne Netto. Den vil hellere være Irma.

- I markedet er der en masse supermarkeder og discountere, der kæmper om det samme på samme måde. Der er kun én kæde, der ligger for sig selv, og det er Irma. Vores ambition er, at Rema 1000 også skal i vores egen liga som discounternes Irma, siger Henrik Burkal, adm. direktør for Rema 1000 Danmark, til Børsen.

En god smag i munden

Han vil have kunderne i Rema 1000 til at handle discount med en følelse af, at de handler kvalitet.

- Man skal kunne handle discount hos os med en god smag i munden, forstået på den måde, at det både smager godt, og vi kan stå inde for den måde, produktet er frembragt på. Vi er ikke hellige, men vi forsøger hver dag at gå et skridt i den rigtige retning og tilføre discount noget ekstra, siger Henrik Burkal.

Væksten koster

Selv om Rema 1000 fortsætter med at brede sig i Danmark og vinder markedsandele fra konkurrenterne, har de seneste års vækst dog kostet på bundlinjen. Ifølge Børsen øgede discountkæden omsætningen i fjor med 20 pct. til knap 8,4 mia. kr.

Store investeringer i nye butikker gør kraftigt indhug i indtjeningen hos Rema 1000, hvor overskudsgraden (ebit-margin) i de seneste fem år har svinget mellem bare 0,4 pct. og 1,3 pct.

I dag er Rema 1000 den tredjestørste discountkæde. Netto ligger på førstepladsen med godt 14 pct. af dagligvaremarkedets markedsandel, efterfulgt af Fakta med knap 9 pct. Rema1000 har en andel på 7 pct.

Ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vil Rema 1000 dog øge sin markedsandel til over 9 pct. frem mod 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078