23948sdkhjf

Udenlandske kæder snupper danske kunder

Norske Rema 1000 og tyske Lidl er blandt de kæder herhjemme, som vil vokse mest i de kommende år.
Udenlandske kæder vinder stadig mere ind på det danske marked. Danskerne foretager flere af deres daglige køb i butikker, som har udenlandske ejere, og den udvikling vil fortsætte. Det skriver Jyllands-Posten.

Både norske Rema 1000 og tyske Lidl er blandt de kæder herhjemme, som vil vokse mest i de kommende år.

- Rema 1000 er efter flere års vækst præget af en vinderkultur, som har en selvforstærkende virkning. Kæden åbner 15-20 butikker om året, og de er dygtige til at placere sig, hvor der er store trafikstrømme. Forretningerne har flere varer på hylderne end konkurrenterne i discountsektoren, og det kan kunderne åbenbart lide, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, til Jyllands-Posten.

Søndag er goddag

Konceptet med franchisetagere er dog det største aktiv for Rema 1000, siger Henning Bahr. Samtidig har afskaffelsen af lukkeloven har været en stor fordel for både Rema 1000 og Lidl.

- Liberaliseringen af lukkeloven har absolut været positiv for Rema 1000. Søndag er blevet en god dag for os, og jeg tror, den vil blive endnu bedre. Det har ændret danskernes indkøbsvaner, og mange har flyttet ugens største indkøb til om søndagen, siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000, til Jyllands-Posten.

Også Finn Tang Sørensen, som er direktør i Lidl, bekræfter en øget omsætning efter afskaffelsen af lukkeloven.

Det norske indtog

Mandag blev de udenlandske investorers indtog i dagligvarehandlen understreget, da Norgesgruppen overtog en dominerende aktiepost i Dagrofa, som er paraplyselskab for den frie sektor.

I Danmark har købmændene en markedsandel på 15,5 pct.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125