23948sdkhjf

Stærk produktivitetsudvikling i handelssektoren

Sammenlignet med resten af erhvervslivet har b2b-handelssektoren haft en væsentligt mere positiv produktivitetsudvikling.
B2b-handelssektoren har overordnet haft en stærk vækst i produktiviteten siden 1995. Der har dog også været udsving i perioden, fx oplevede sektoren et fald i produktiviteten i årene fra 2006 til 2009. Samlet set er b2b-handelssektorens produktivitet øget med 37 procent siden 1995. Det viser en ny analyse fra DI Handel.

B2b-handelssektoren i front
Produktivitetsudviklingen i erhvervslivet som helhed er knap så positiv som udviklingen for b2b-handelssektoren. Således er produktiviteten for det samlede erhvervsliv kun øget med 15 procent siden 1995. Denne udvikling dækker over store forskelle på tværs af brancher. For eksempel har bygge- og anlægssektoren haft en negativ produktivitetsudvikling siden 1995.

- En af grundene til den høje produktivitetsvækst i b2b-handelssektoren er den skærpede konkurrence. Hvor mange handelsvirksomheder på b2b markedet ofte indgår i værdikæder der er udsat for global konkurrence, oplever de også selv vækst i eksporten, forklarer branchedirektør Lars William Wesch, DI Handel.

Han peger på, at konkurrencen på hjemmemarkedet desuden er blevet skærpet, og mange b2b handelsvirksomheder har derfor arbejdet systematisk med produktivitetsforbedringer.

Beskæftigelsen faldet siden 2008
Resultatet af denne indsats har været at produktivitetsvæksten siden 2009 er sket uden en vækst i beskæftigelsen. Siden 2008, hvor beskæftigelsen toppede, er antallet af præsterede timer i b2b-handelssektoren faldet med knap 11 procent. Til sammenligning er antallet af præsterede timer for det samlede erhvervsliv faldet med knap 9 procent i samme periode.

Udviklingen i bruttoværditilvæksten følger ikke nødvendigvis udviklingen i beskæftigelsen. Det vidner de seneste tre års udvikling i b2b-handelssektorens samlede bruttoværditilvækst og antallet af præsterede timer om.

- Det er evnen til at øge bruttoværditilvæksten mere end de præsterede arbejdstimer, der har sikret b2b-handelssektoren de løbende produktivitetsstigninger, slår Lars William Wesch fast.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094