23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Coop næsten halverer indtjening

Lavere priser til kunderne har halveret indtjeningen hos Coop i 2012. Men dagligvarekoncernen har godt fat i danskerne og har øget både markedsandele og omsætning.

Danskerne købte sidste år dagligvarer for 44,8 milliarder kr. i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, og Coop cementerede dermed sin position som den største dagligvarevirksomhed i Danmark. Markedsandelen voksede tillige for 7. år i træk.

Det samlede EBIT-resultat for Coop incl. brugsforeningerne blev 432 millioner kr. mod 773 millioner kr. året før. Indtjeningen i 2012 var negativt påvirket af ekstraordinære omstruktureringsomkostninger på 177 millioner kr. til lukning af butikker og organisatorisk omstrukturering.

Coop excl. brugsforeningerne har opnået et EBIT-resultat på 287 millioner kr. mod 544 millioner kr. året før. Brugsforeningerne opnåede et EBIT-resultat på 145 millioner kr. mod 229 millioner kr. året før.

- Jeg er tilfreds med, at det er lykkedes at skabe omsætningsvækst og øge markedsandelen i et svært år. Men indtjeningsmæssigt var 2012 et utilfredsstillende år. De væsentligste årsager til resultattilbagegangen er, at vi har investeret betydeligt i lavere priser til vores kunder, og så har der været store ekstraordinære omkostninger til en række strukturelle ændringer, som blev gennemført i butiksnettet og organisationen i 2012, udtaler adm. direktør i Coop, Jesper Lien.

Fakta sælger mest

Som følge af et fald i nonfoodsalget har Kvickly haft samlet tilbagegang i omsætningen. De øvrige kæder har alle solgt mere end året før, men tjent mindre på deres varer. Den største vækst i salget har discountkæden Fakta præsteret med en fremgang på en ½ milliard kr.

- Vi har i 2012 investeret meget i moderniseringer og nye butikker. Trods tilbagegangen i 2012 fastholder vi vores strategi om fortsat at investere massivt i udvikling af nye fordele til medlemmerne, etablering af nye butikker, modernisering af eksisterende butikker, udvikling af vores medarbejdere samt i effektivisering indenfor IT og logistik, siger Jesper Lien.

Coop og brugsforeningerne drev ved udgangen af 2012 i alt 1.206 butikker, hvilket er en stigning på 10 butikker i forhold til året før.

Målsætningen for 2013 er at forbedre resultatet i forhold til 2012.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142