23948sdkhjf

Jakobsens forbereder indtog i USA

En vellykket satsning på det kinesiske marked bliver nu fulgt op af yderligere eksportoffensiv i Frankrig, Norge og USA.
Eksport spiller en stor rolle i den femårsplan, der er lagt hos Jakobsens A/S, som ønsker at fordoble det udenlandske salg af honning fra sommeren 2013 og fem år frem.

Sidste år stod derfor især i Kinas tegn hos den vestjyske honningproducent, som i dag er repræsenteret i 80 kinesiske highend-butikker med en forventning om yderligere vækst inden for den voksende middelklasse i det store land.

Læs også: Jakobsens kæmper for status i Kina

I år er fokus rykket mod vest og USA, hvor Jakobsens i samarbejde med Udenrigsministeriet og marmeladeproducenten Fynbo Foods forsøger at opnå et gennembrud.

- I USA kender de ikke så meget til krystalliseret honning, selv om det er udbredt i sandwiches og lignende. Det betyder, at sortimentet ikke er så bredt, så her tror vi på, der er en plads på markedet, siger Helle Reinevald, administrerende direktør i Jakobsens A/S, til Food Supply.

Hun betegner det amerikanske marked som kompliceret, da alt lige fra stregkoder til simple ting som måleenheder skal laves om. Til gengæld glæder Helle Reinevald sig over, at europæiske fødevarer generelt har et godt ry i USA, ligesom Jakobsens status som økologicertificeret i EU giver tilladelse til at bruge det tilsvarende mærke på det amerikanske marked.

- Der findes store kæder i USA, som har stor succes med kun at sælge økologiske produkter. USA køber meget honning i Sydamerika, men EU har strengere krav til kvalitet, analyser, dokumentation og så videre, så det kan give os en fordel, mener Jakobsens-direktøren.

Hul på lukrativt norsk marked
USA er dog ikke det eneste marked, Jakobsens orienterer sig mod. Som nævnt er virksomheden godt i gang med en offensiv i Kina, og på det mere nære plan kigger Jakobsens også mod både nord og syd.

- Vi arbejder på at komme ind i Norge, fordi det er et marked med mange penge og kun én stor konkurrent. Så her føler vi, at der er et hul. Og så skal vi snart med på en private label-messe i Frankrig, som også er et stort marked. Det er en af flere bolde, vi har i luften, som vi måske går videre med eller måske dropper igen, siger Helle Reinevald.

Hun oplever generelt en stigende optimisme både herhjemme og på eksportmarkederne efter flere år med stagnation.

- Vi fornemmer forholdsvis hurtigt ændringer i markedet, men med hensyn til det danske marked skal vi fortsat passe på, hvad vi konkluderer. Det har været en forholdsvis hård vinter med megen influenza, og det kan godt være en faktor for salget. Så vi skal hen over en sommersæson, før vi kan sige, om væksten holder på sigt, fastslår Helle Reinevald.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078