23948sdkhjf

Klumme: God mad til kræsne unger

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

Er din virksomhed klar til at høste frugterne af denne nye målgruppe, og deres ikke ubetydelige indflydelse på familiens forbrug?

NEJ, NEJ, NEJ – børn skal ikke længere spise, hvad der kommer på bordet. Børn af år 2013 ved udmærket godt, hvad de vil ha.´ Derfor tilberedes familiens måltider i stigende grad i forhold til børns ønsker, smagspræferencer og kræsne ideer. Nøjagtigt som indkøbssedlen ofte dikteres af de yngstes favoritter.

Og far og mor er ikke de eneste, der føjer sig. Stadig flere fødevarevirksomheder har også fået øjnene op for de yngstes smag og behag, samt det økonomiske potentiale som følger i kølvandet af børn med forbrugermagt.

Børn har i dag en anden status i samfundet
Børn er ikke, hvad de var engang. Nutidens børn har ret til selvbestemmelse, indflydelse deltagelse og ytringsfrihed det fastslås i FNs børnekonvention af 1989. Altså er det en helt naturlig og uundgåelig udvikling , at også maden er kommet til forhandling. Naturligvis vil også de yngste gerne have indflydelse på, hvad der skal på tallerknen og i madpakken. Nøjagtig som de har indflydelse på så meget andet.

Forbrugerbørn
Og alderen til trods, mange børn er godt klædt på til forbrugsvalget, for også de lever i et forbrugersamfund, hvor transaktionen af varer og de der tilknyttede meninger og symboler er en del af hverdagslivet.

Børn lære allerede i femårsalderen at spare op, disponere over egne midler og at træffe forbrugsvalg. En femtedel af ordforrådet hos et barn på otte år består af varenavne, og hvor forbrugsverdenen indtil for blot få år siden, lå derude i storcentret eller inde i bymidten, er den nu havnet i hænderne på selv de yngste, der med egen I-pad trygler om endnu en Rasmus Klump film, flere rubiner eller om at se den store bagedyst igen igen.

Læs også: Klumme: Spiser du mad? - et blik på den voksende fødevarefanatisme

FORFÆRDELIG UDVIKLING, er der mange der vil mene. Men er det nu også det? Eller blot en helt naturlig konsekvens af den måde samfundet i øvrigt har udviklet sig på?

Voksne spiser jo hellere ikke bare, hvad der kommer på bordet? Voksne er også storforbrugere som har særlige præferencer og elsker shopping. Nøjagtig som mange voksne er død-kræsne, forsager grøntsager, fibre og sundere alternativer.

Børn er et spejl af den verden de lever i, også når det gælder mad. Og forskningen peger på, at forældrene er de primære forbilleder, også når det handler om børn og deres mad, smags og sundheds-præferencer. Jo flere smagsstoffer barnet præsenteres for i fosterstadiet og i de første leveår, jo mere åbne er de over for nye og forskellige smage senere hen.

Gyldne muligheder
Derfor! - selvstændige, kræsne og smagsbevidste børn er ikke kun en udfordring, men bestemt også en gylden mulighed. For når børn selv vil bestemme, hvad de skal spise, og stadig flere børn, specielt de ældste, udmærket ved, hvad sunde og ordentlige fødevarer er, så har industrien og fødevarevirksomhederne samtidig gyldne muligheder for at spille med og byde ind med fødevareprodukter der rammer den yngste forbrugergruppers præferencer, ernæringsmæssige behov og stigende efterspørgsel.

Børn vil have deres egne produkter
Børn, de yngste, såvel som tweens og teens vil nemlig meget gerne have fødevarer som direkte henvender sig til dem. Altså fødevarer der taler deres sprog og ikke bare er de samme kedelige brands og råvarer som dem, de voksne køber. God og lækker mad, målrettet deres mindre modne smagsløg, og målrettet deres konkrete behov for ordentlig ernæring i en aktiv hverdag, hvor de vokser og udvikler sig samtidig med, at de skal være klar til indlæring. Derfor har såvel samfundet, som forældrene og ikke mindst fødevareindustrien en forbandet pligt til, at give dem adgang til god og rigtig ernæring på en facon, som matcher børnenes verden, behov, præferencer og tidsånden i det hele taget.

Fremtidens forbrugere
Så selvom der er krise derude, er der altså også oplagte muligheder for at tage fremtidens yngste forbrugere i hånden og blive et ”love-brand” fra begyndelsen. Det gælder allerede nu om at komme på familiens indkøbsliste. Og gør man det godt, ligger ens brand - ens produkt forhåbentlig forrest på nethinden, den dag de yngste selv får det fulde ansvar.

Vil I vide mere om børn og forbrugere, så kontakt Food Future, som hen over sommeren sætter fokus på emnet: børn og fødevareforbrug i en sprit-ny rapport som præsenteres ultimo august 2013. Læs mere her.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Pizzakæde lukkede i Danmark: Nu står flere lande for tur

Trump spænder ben for Thises populære Vesterhavsost

46 mejerier kontrolleres efter beslaglæggelse af 400 paller mælkepulver

Fødevaredanmark: - Afskaf selskabsskatten for start-ups

Købere står i kø til gigantsucces i Esbjerg

Foss har lagt nødvendige millioner i nye teknologier

Nyhedsbrev

15.201 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Sådan vender fabrik udgift til milliongevinst

Online Avis Arkiv

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Din medister har været i Kina: Jan vil revolutionere pølseproduktionen

Danish Crowns salg af Tulip Ltd på plads

Orkla satser på nye investeringer og ændrer i topledelsen

Bon Appetit Group lander øko-ordre hos SAS

Druen og tiden er moden: Vinbønder slår pjalterne sammen

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Lynfrysning sikrer kæmpe succes på fjerne markeder

Mille Food fyrer ledelsen

Drama afgjorde DM i Østersåbning 2019 på Mors

Få hundrededele af et sekund skilte landets to bedste østersåbnere, da det officielle DM i Østersåbning lørdag blev afviklet i Nykøbing Mors

Intech vinder erhvervspris

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Ugens grin: Parkerings-problemer

Her har pastalinjen aftjent sin værnepligt

Øget efterspørgsel på pasta til frosne færdigretter har fået den fynske frostproducent Ebrofrost til at opgradere sine pastalinjer til dobbelt kapacitet. Den oprindelige linje kunne kun følge med i tre år.

Danish Crown ansætter ny CFO

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Flere og flere seniorer springer ud som iværksættere

Den danske industri er blevet ramt af influenza

Aarhus får et fødevarelaboratorium

Tilberedte rejer fra Asien indeholder fækale bakterier

Pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

1

DI: Flere virksomheder oplever dyk i efterspørgslen

Politiet undersøgte ikke bestikkelse i Carlsberg trods tip

Fødevarenetværk skal lære om allergen-krav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

Elektriker døgnvagt

Udnytter din virksomhed mulighederne for cirkulær økonomi?

Kjærgaard introducere dataopsamling og analyse uden databoks

Historien bag energiforsikring til virksomheders el-aftale

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

Har du styr på din dunk?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Kædenyheder fra Brd. Klee A/S

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Stødabsorberende bølgepap til sikker forsendelse

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Åben Virksomhed – Gibotech inviterer elever fra afgangsklass

Workshop om beregning af migration fra plast

Carsten Holm A/S udstiller på OTD 19 - Offshore Technology D

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Bølgepap, der er billigt med kvalitet i top

Magnetbånd holder styr på lageret

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Bliv klogere på energiforsikring på under 2 min

Energibesparelser som følge af optimering

Send til en kollega

0.232