23948sdkhjf

Bedste Foss-resultat til dato

Markeder som Asien/Pacific og Latinamerika har båret væksten de seneste år. Nu flyttes fokus til USA og BRIK-landene.
Omsætningen er i 2012 øget med 9 % til i alt 1.739 mio. kr. og viser en sund og organisk vækst i virksomheden. Mere end 98 % af Foss’ produkter sælges på selskabets eksportmarkeder. Væksten er gennem de seneste år primært sket i Asien/Pacific og Latinamerika.

- 2012 har været et udfordrende år, hvor flere regioner har været ramt af lavvækst og vores kunder er presset af høje råvareomkostninger. Vi er dog tilfredse med udviklingen, selvom vi har større ambitioner. Derfor fastholder vi vores ambitiøse vækststrategi, fortæller Foss’ adm. direktør Torben Ladegaard.

"Vi er fødevareproducentens bedste våben"
Torben Ladegaard forventer, at Foss kan fortsætte den positive udvikling de næste mange år. I takt med den globale middelklasse vokser og forbrugerne efterspørger højere fødeavrekvalitet og -sikkerhed, ser direktøren et stort potentiale for at øge Foss´ markedsmuligheder.

- På alle vigtige markeder har vi set en øget interesse for vores instrumenter og serviceløsninger, som netop i krisetider kan være fødevareproducentens bedste våben i kampen om marginerne. Vores analyseinstrumenter er med til at effektivisere og styre produktionen og give optimal udnyttelse af råvarerne, forklarer han.


Investeringer for over 160 mio. kr.
Hovedtal i mio. kr. 2012 2011
Nettoomsætning 1739 1596
Resultat af primær drift (EBIT) 351 339
Årets resultat 326 221
Egenkapital 1899 649

2012 var et år båret af investeringer, ikke mindst i snitfladen mod virksomhedens kunder. Det nyetablerede salgsselskab i Mexico er vokset til over 40 medarbejdere, og den samlede salgsstyrke er styrket med 25-30 % med fokus i BRIK og USA.

Indsatsen på forsknings- og udviklingsområdet for frembringelse af nye produkter er en væsentlig del af Foss´ værdigrundlag. I 2012 er der opstartet nye produktudviklingsprojekter og dermed fortsat investeret kraftigt i nye muligheder i den langsigtede vækst. Foss’ investering i R&D var i 2012 på over 160 mio. kr.

Udviklings- og produktionsfaciliteter i Kina er blevet markant udvidet og tilstedeværelsen i Danmark er samtidig forankret gennem etablering af det 12.000 kvm store Foss Innovation Center i Hillerød. Disse nye faciliteter indvies officielt den 3. april 2013 af kronprins Frederik.

Vækst skal hentes uden for Vesteuropa
Foss står markeds- og produktmæssigt godt rustet til fremtiden og forventer i 2013 en fortsat vækst i både omsætning og resultat – især i lande uden for Vesteuropa.

Investeringerne i salgs- og distributionsaktiviteter vil fortsætte i 2013 og forventes at styrke Foss’ markedsposition og medvirke til at realisere koncernens vækststrategi om at levere løsninger til den øgede efterspørgsel efter kvalitetsfødevarer.

Blandt kunderne vil der fortsat ses tilbageholdenhed med at disponere investeringsbudgetterne, hvorfor endog små ændringer i kundernes likviditets- og finansieringsvilkår, kan medføre væsentlige ændringer på koncernens markeder.

Ændrede ejerforhold
Aktionærerne har hidtil ejet Foss A/S dels direkte og dels indirekte via N. Foss & Co. A/S. I 2012 har aktionærerne forenklet strukturen og gennemført en aktieombytning, således at familien nu ejer Foss A/S 100 % igennem N. Foss & Co. A/S. Samtidig ændres kapitalstrukturen, så koncernens overskudslikviditet fremover placeres i holdingselskabet.

Formålet er dels at have et mere klart fokus i Foss A/S på kerneforretningen (snarere end kapitalanbringelse) og dels at bevare et stærkt kapitalberedskab i koncernen i tilfælde af muligheder for opkøb.

Hvor er jeres eksport-fokus?
Foss har vendt blikket mod BRIK-landene, har I også aktiviteter der? Deltag i denne uges poll til højre for denne artikel.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109