23948sdkhjf

Klumme: Salget af økologiske fødevarer stiger forsat

Selvom danskerne har haft stort fokus på prisen de seneste år, er den økologiske omsætning fortsat i vækst, viser nye tal. Salget af tunge varegrupper som mælk, gulerødder og kartofler er faldet, mens stort set alle andre varegrupper er steget. Danskerne har øje for, at økologi er mere for pengene.
Af Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening

Det økologiske salg i den danske dagligvarehandel er vokset støt igennem finanskrisen, og for nyligt viste nye tal fra Danmarks Statistik, at der også i 2012 var en lille vækst på en halv procent. Dermed er den økologiske omsætning vokset med 18 procent siden finanskrisen startede i 2008.

I de seneste år har danskerne forståeligt nok haft ekstra stort fokus på prisen. Og som forbruger lægger man særligt mærke til prisen på de basisvarer, man køber ofte. Derfor har dagligvarehandlen valgt at banke prisen på ikke-økologiske basisvarer helt i bund for at trække kunder til butikken. Det skaber imidlertid en unaturlig stor prisforskel til de økologiske varer, som kommer til at fremstå meget dyrere.

Dette afspejler sig tydeligt i de nye tal fra Danmarks Statistik, hvor salget af tunge varegrupper som økologisk mælk, kartofler og gulerødder er faldet med 10-15 procent.

Øko-varer er mere for pengene
Heldigvis er der fortsat rigtig mange danskere, der har øje for, at man får mere for pengene, når man vælger Ø-mærkede varer. Og indenfor stort set alle andre økologiske varekategorier er salget steget.

Ø-mærkede varer har bidt sig fast som en garanti for dyrevelfærd, miljøvenlig produktion og rene fødevarer hos forbrugerne. Det er eksempelvis meget positivt at se, at interessen for dyrevelfærd er afspejlet i salget af økologiske æg, der voksede med 8,4 procent fra 2011 til 2012. Og at danskernes ønske om rene råvarer uden rester af sprøjtegifte kan aflæses på salget af økologisk frugt og grønt som eksempelvis citrusfrugter, hvor salget steg med over 10 procent, samt kål og salater, der voksede med mere end 12 procent.

Stort potentiale for øko-salget
Med en økologisk omsætning på 5,5 mia. kroner i supermarkeder og varehuse i 2012, er Danmark stadig det land i verden, der har den største økologiske markedsandel - på 7,6 procent. Og der er masser af potentiale for det økologiske salg.

Vi ved, at knap 70 procent af danskerne køber økologi hver måned. Og en ny forbrugeranalyse har desuden vist, at de danskere, der i forvejen køber økologi, ønsker at købe endnu flere økologiske varer.

Indsats for den økologiske mælk
Med et salg på godt én milliarder kroner, er mælkeprodukterne fortsat den største økologiske varegruppe. Men det økologiske mælkesalg er faldende.

Vi tror på, at der er behov for at skærpe forbrugernes kendskab til de mange gode argumenter for at vælge økologisk mælk. Der er behov for en modvægt til, at dagligsvarehandlen dumper prisen på billigmælk og dermed skaber en kunstigt stor prisforskel mellem økologisk og konventionel mælk.

Derfor er de økologiske mejerier i samarbejde med Økologisk Landsforening, nu gået sammen om en kampagne, der skal sætte skub i salget af øko-mælk.

Så når du griber ud efter en økologisk mælk fra enten Naturmælk, Thise Mejeri eller Arla i supermarkedet i de kommende måneder, vil du på kartonerne støde på argumenterne fra mælkekampagnen, som sætter fokus på den merværdi, man får som forbruger, når man vælger økologisk mælk: Rent grundvand, køer på græs og flere vilde planter og dyr er nogle af gevinsterne.

Økologi er nemlig mere for pengene.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125