23948sdkhjf

BKI har sat vand over til en kop kraftig eksportkaffe

Omsætningen er hamret frem fra 551 millioner kroner i 2021 til 712 millioner sidste år, fremgår det af BKI Foods’ nye regnskab for 2022.

 I samme periode er resultatet efter skat styrtdykket fra 14,5 millioner til 1,9 millioner i fjor.

Food Supply har forgæves forsøgt at få en kommentar til tallene fra direktør Henrik Aagaard, men må nøjes med den forklaring ledelsen skriver i årsregnskabet:

”Regnskabsåret 2022 blev negativt påvirket af den generelle makroøkonomiske situation. Stigende inflation, stigende priser generelt, samt generelt uro i markedet, bevirkede et samlet fald i detailafsætningen på cirka 10 %. Faldet i afsætningen i kaffekategorien har været på samme niveau. Nedgangen i afsætningen har ikke kunnet opvejes af mersalg i selskabets øvrige divisioner. På trods af ovenstående anser ledelsen årets resultat som utilfredsstillende og under niveau med de forventninger, der blev udtrykt i årsrapporten 2021,” står der.

Om forventningerne til 2023, skriver ledelsen:

”Koncernen forventer en fortsat urolig makroøkonomisk situation i det kommende år, hvilket forventes at have en dæmpende indflydelse på afsætningen på detailmarkedet. Det forventes, at der delvist kan kompenseres for denne afdæmpning i koncernens øvrige divisioner. I 2023 forventes et resultat på mellem 5,0 og 15,0 millioner kroner.”

Kaffevirksomheden beskæftiger 230 medarbejdere på fabrikken i Højbjerg ved Aarhus.

Ny eksportchef på plads

Food Supply besøgte BKI tidligere på året, hvor der blev præsenteret en ny eksportchef, Martin Petersen. Han har ligesom Henrik Aagaard en fortid hos Danlind/McBride, producent af opvasketabs og en bred vifte af rengøringsartikler. Martin Petersen skal sikre eksportsalget, blandt andet af kaffe i private label-regi. Som et led i eksportforberedelserne deltog BKI i PLMA, verdens største private label-messe, som blev afviklet i maj i Amsterdam.

Om forventninger til eksportsatsningen har Henrik Aagaard sagt til Fødevarewatch, at han tror på en fordobling af eksporten inden for de næste tre til fem år.

Fordoblingen svarer til en eksport på over 200 millioner kroner opgjort ud fra 2022-omsætningen. Og da produktionen af formalet kaffe til det danske marked falder år for år, er det dette ”tab”, der nu skal konverteres til eksport.

Eksportandelen ligger ifølge BKI lige nu på cirka 15 procent og omfatter – ud over aktiviteter i eget salgsselskab i Sverige – salg til det øvrige nordiske marked.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062