23948sdkhjf

Tasteful Foods langer flere færdigretter over disken og øger markedsandelen

Danskerne bestiller flere retter, der bare skal opvarmes, og bestiller i stigende grad mere take-away. Tendensen kan i den grad mærkes hos danske Tasteful Foods, der i 2022 øgede omsætningen på salg af færdigretter, skriver FødevareWatch.

Siden stiftelsen i 2014 har convenience-producenten løftet sin omsætning med mellem 25 og 50 procent hvert år, og sidste år lå indtjeningen på et trecifret millionbeløb.

Bruttofortjenesten steg i 2022 fra godt 10 millioner til næsten 13 millioner kroner sammenlignet med 2021 – takket være et stigende salg af blandt andet butter chicken og pasta carbonara, som bliver produceret på 10 fabrikker fordelt rundt i Europa.

Fokus på ekspansion

Salget er ikke det eneste, der vokser hos Tasteful Foods. Personalet er næsten fordoblet, mens omkostningerne også er steget. Det betyder, at årsresultatet er faldet fra 845.000 til omkring 775.000 kroner.

En anden årsag til nedgangen i overskuddet er ifølge direktør Anders Peter Christensen, at Tasteful Foods har sat sig for at holde fast i sin markedsposition ved ikke sende ekstraregninger fra prisstigninger på råvarer og emballage videre til sine leverandører.

-Vi har haft to år med corona-nedlukninger, som ikke var gode for vores salg, og så har vi også været ramt af kæmpehøj inflation, som jo er et problem for alle. Men det har ikke fået os til at væve i vores strategi. Når man i Norden tænker på convenience, så skal man tænke på os, siger direktøren til FødevareWatch.

Tasteful Foods har etableret sig som leverandør af både ready-to-eat- og ready-to-heat- produkter til supermarkeder i hele Norden, samt i Holland, Tyskland og Storbritannien. Producenten leverer også private label til både detail og foodservice.

Selskabet sælger sine varer under varemærkerne Food Collective, Taste of the World, Grönt og Tasteful.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157