23948sdkhjf

BKI kigger udenlands

Forbruget af traditionel filterkaffe i Danmark er faldende og det samme er prisen. Derfor kigger BKI Foods nu mod udlandet for at hente vækst.
BKI Foods, som er en de større spillere på kaffemarkedet herhjemme er naturligvis ikke begejstret for udsigterne til lavere kaffepriser.

Børsen skriver i dag, at detailgiganterne Dansk Supermarked og Coop inden for kort tid indleder tilbudsjagt på netop kaffe og dermed er de lavere kaffepriser generelt ved at slå igennem herhjemme. Oveni har det danske kaffemarked været faldende gennem flere år - de seneste seks år er salget af filterkaffe gået tilbage med 20 pct. Det skriver Børsen.

BKI Foods er ud over Danmark også godt repræsenteret i de øvrige skandinaviske lande, hvor tilbagegangen ikke er i samme størrelsesforhold.

- Falder prisen på et kilo kaffe med eksempelvis 5 kr., så betyder det rigtig meget på toplinjen. Men når volumen falder i Danmark, så er det jo naturligt at ekspandere uden for Danmark, og eksport er en stigende del af vores forretning, fastslår Poul Zacho, adm. direktør i BKI Foods.

Han er dog overbevist om, at kaffemarkedet igen vil udvikle sig positivt i Danmark, bl.a. med hjælp fra sundhedssektorens udtalelser om kaffens gavnlige egenskaber.

BKI Foods sælger ud over kaffe bl.a. chokolade og pasta og samlet øgede selskabet i 2012 sin omsætning med 10 mio. kr. til 524 mio. kr. Nettoresultatet steg fra 18 mio. kr. til 27 mio. kr., men bundlinjen er løftet af engangseffekter i forbindelse med en intern fusion.

For 2013 venter BKI Foods et lavere resultat.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094