Madspilds-portal henter stor milliontilførsel - satser på det nordiske marked
Virksomheden Matsmart - der i Danmark kendes som Motatos - henter lige i underkanten af en 300 millioner kroner i en ny kapitaltilførsel.
Matsmart sælger overskudsmad og forbrugerprodukter online.
Det gør de efter en investeringsrunde med støtte fra det cirkulære investeringsselskab Circularity Capital. Kapitaltilførslen er på 40 millioner euro, omkring 300 mio. kr.
I første omgang skal pengene blandt andet bruges påat automatisere det nordiske lager for øget kapacitet og effektivitet i Norden, og derefter planlægger virksomheden også en satsning på at automatisere den tyske aktivitet.
– Vores femårsplan inkluderer betydelig vækst i Norden og DACH-regionerne (Tyskland, Østrig og Schweiz, red.), og vores vigtigste investering fremover vil være automatiseringen af den tyske lageraktivitet, udtaler Peter Beckius, administrerende direktør for Matsmart.
Matsmart køber og sælger overskudsvarer, som traditionelle handlende ikke kan eller vil købe, for at reducere spild og tab i fødevarekæden.
– Vores mål er at ændre madsystemet, og for det har vi brug for gode partnere, mener Karl Andersson, grundlægger af Matsmart.
Ifølge pressemeddelelsen udgjorde Matsmarts samlede indtægter sidste år 889 millioner svenske kroner.
De danske forbrugere har taget særdeles godt imod svenske Motatos.
Det kunne virksomheden fortælle for snart et år siden, da de kunne fremlægge tallene for 2022.
I 2022 gik madspildssupermarkedet frem med 43 procent på det danske marked, hvilket er næsten dobbelt så meget som på alle andre markeder, lød det dengang fra Motatos i en pressemeddelelse.
Til sammenligning er Motatos i gennemsnit vokset med 23 procent på de resterende markeder i Sverige, Finland, Tyskland og England.