23948sdkhjf

Virksomhed i vild vækst med prominent ejerkreds kigger mod udlandet: Lander stjerne-samarbejde

State Drinks, der laver funktionelle drikke, vil vokse i udlandet og har landet endnu en aftale med en sportsstjerne, som virksomheden slet ikke burde have råd til. Men når produkt og brand appellerer til sportsudøverne, så kan man indgå aftaler, der ellers ikke ville være mulige

State Drinks - der har Christian Eriksen og Caroline Wozniacki som medejere - har offentliggjort et nyt samarbejde. Det drejer sig om en aftale med den østrigske fodboldspiller Marcel Sabitzer, der spiller for klubben Borussia Dortmund.

En profil, der normalt ville være svær at lande for en virksomhed i States størrelse. For det kan hurtigt blive dyrt, når man skal koble sportsstjerner som Marcel Sabitzer sammen med sit brand. State havde dog en fordel, da medejeren af virksomheden, Christian Eriksen, allerede havde introduceret Marcel Sabitzer til den funktionelle drik, da de to spillede sammen i Manchester United.

Og derfor var samarbejdet også lettere at få op at stå, da State tog kontakt.

- Hvis han ikke havde haft en positiv oplevelse, så havde Sabitzers folk bare sagt et beløb, som havde været for højt. Men fordi han har haft en god oplevelse og kan lide produktet, så er Sabitzer gået med på noget, der kan lade sig gøre for os. Hvis han ikke virkelig kunne lide produktet, brandingen og visionen, havde vi ikke råd, fortæller Jon Andersen.

Fart på væksten

Der er allerede fart på hos State Drinks, der i seneste årsrapport leverede en bruttofortjeneste på lige under 11 millioner kroner og en omsætningsvækst på 40 procent i forhold til året før.

Og hvis det står til medstifter Jon Andersen, så vil en større del af den vækst fremover komme fra udlandet.

- Udlandet kommer til at udgøre en større procentdel af vores forretning. Men vi kan altid blive bedre - også i Danmark - så der vil vi også vokse, siger han og fortsætter:

- Vi har ambitioner om at bygge et stærkt brand i udlandet, så må vi se, hvor lang tid det tager, for vi er ikke interesserede i hurtige løsninger, hvor vi bare får sendt nogle paller afsted uden at etablere os. Vi har enormt store ambitioner om at være et brand, der er kommet for at blive, så vores fokus er på at gøre det på den rigtige måde for os, hvor vi får fortalt States historie og kan blive på markeder i lang tid.

Ambassadører fra udlandet

Og når man gerne vil sikre, at brandet også er stærkt uden for Danmark, så er en profil som Marcel Sabitzer guld værd, fortæller Jon Andersen. For når samarbejdet ikke kun handler om penge, så bliver det endnu stærkere.

-Det er sindssygt fedt, at Marcel Sabitzer og vores andre ambassadører oprigtigt gerne vil have produkterne og ikke bare bliver betalt for at stå i fronten.

- Jeg har sendt produkter afsted til Sabitzer, fordi han gerne vil have dem, og fordi han kan lide det, vi laver. Så vi har en kæmpe profil i Østrig, der kan hjælpe os med at komme i gang på det marked, siger han.

Udover Christian Eriksen, Caroline Wozniacki og nu Marcel Sabitzer, så har State Drinks også samarbejder med mange andre atleter, som for eksempel tennisspilleren Holger Rune, fodboldspilleren Rasmus Højlund, håndboldspilleren Simon Pytlick og sejleren Anne-Marie Rindom - alle store sportsstjerner fra Danmark.

Nogle af de nyere skud på stammen tæller dog også andre atleter fra udlandet, som Sara Björk Gunnarsdóttir fra Island, der spiller fodbold i Juventus, og svenske Lucas Bergvall, der snart skifter til fodboldklubben Tottenham.

Produkt og branding

Når man laver funktionelle drikke, så er produktet altafgørende. Og der er Jon Andersen ikke bange for at sige, at de har ramt plet hos State.

- Det handler om at lave et produkt, der er bedre end alternativerne, hvor vi kan dokumentere effekten, og hvor vi kan demonstrere, at vores produkt er bedre end så mange andre. Det skal smage godt, men også have en dokumenteret positiv effekt, siger han.

Udover at produktet skal være godt, så er det også vigtigt, at potentielle kunder bliver gjort opmærksom på det. Og der har kombinationen af sports-ambassadører og sociale medier været vigtig for State Drinks.

- Jeg synes, det er ekstremt vigtigt for os i hvert fald. Det er kombinationen af vores ambassadører og sociale medier, der gør, at vi får demonstreret, hvad produktet kan bruges til, og får det blåstemplet af de rigtige mennesker. Mulighederne er uendelige på de sociale medier, hvor vi kan nå meget længere ud, end vi ville kunne for 20 år siden, hvor vi ikke ville kunne konkurrere med de største på markedet, når det kom til prisen for mere traditionel marketing, fortæller Jon Andersen og fortsætter:

- Vi indgår aftaler med mennesker, der gerne vil samarbejde med os, fortælle vores historie og lave fedt content sammen. Og samtlige af de samarbejdspartnere, vi har, havde ikke kunnet lade sig gøre, hvis det kun handlede om penge. Det er mennesker, der vil være en del af State, som er glade for produkterne, og som vil være en del af vores fortælling og dele den.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109