23948sdkhjf

Tendens slår igennem i supermarkederne

Danskerne fortsætter med at vælge øl og vin uden alkohol året rundt – udvalget er større end nogensinde

Det stigende salg i alkoholfri øl, viser sig efterhånden alle steder.

Kort efter det har vist sig i festivalernes salg, fortæller Dagrofa i en pressemeddelelse nu, at tendensen de sidste 12 måneder også har slået igennem i deres salgstal fra detailkæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

Koncernens samlede salg af alkoholfri øl og vin er steget med 17,5 pct. over det seneste år.

Udvalg og kulturskifte føder ind i hinanden

Udvalget er også udvidet: Dagrofa har over 30 faste vine uden alkohol og næsten 100 ekstra på lager, mens antallet af alkoholfri øl er endnu større.

– Vi har rigtig god gang i salget af de alkoholfri drikkevarer. Tendensen har vi set de seneste par år, og den bliver bare ved, udtaler Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa i en pressemeddelelse.

Ifølge eksperter er salget drevet af en spiral: Forbrugere efterspørger mere, producenter reagerer med større udvalg – og det fører til yderligere salg. Sundhed er en motivationsfaktor, men særligt yngre generationers fokus på mental trivsel og kulturel accept af alkoholfrie alternativer spiller en voksende rolle.

Samtidig er detailkæder begyndt at understøtte udviklingen. Carlsberg og Salling Group har for eksempel indført kampagner, større pakninger og ens tilbudspriser for øl med og uden alkohol. Det skal især få flere unge til at vælge alkoholfrit i hverdagen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078