Tre nye stjernerestauranter i København
I den nye "Guide Michelin Main Cities of Europe 2014" topper Danmark i Norden på antal stjerner. I alt fik vi tildelt 17 stjerner, heriblandt er tre helt nye stjerneskud.
- De nordiske lande har en rig madkultur og et bredt udbud af lokale råvarer, der sammen med en unik madlavningsstil kombinerer kvalitet og dygtighed. Med et varieret udvalg af restauranter i Norden kan vi via Bib Gourmand og stjernerestauranterne tilbyde vores læsere varieret gastronomi uanset budget, smag eller drømme. Der findes endda potentiale for at tilføje nye steder i den nye nordiske guide i fremtiden, siger Michael Ellis, Direktør for Guide Michelin.
Danske stjernerestauranter i den nye Guide Michelin Main Cities of Europe 2014 er:
- 2 stjerner: Noma og Geranium
- 1 stjerne: Grønbech & Churchill, Relæ, Den Røde Cottage, AOC, Kokkeriet, Era Ora, Formel B, Kiin Kiin, Søllerød Kro, Kadeau, Clou (Ny), Marchal (Ny) og Studio at the Standard (Ny).
- 12 restauranter får en Michelin Bib Gourmand: Marv & Ben, Orangeriet, Enomania, Mêlée, Søren K, Famo, Frederiks Have, Kødbyens Fiskebar, L’Altro, Rebel (Ny), Pluto (Ny), Bror (Ny).
3.800 hoteller og restauranter i 44 byer og 20 lande
Hvert år rejser anonyme inspektører rundt i hele Europa og prøvespiser på restauranter og bor på hoteller. Inspektørerne er aflønnet af Michelin, men betaler altid for deres mad og hotelovernatninger. Det sker for at bevare Guide Michelins uafhængighed og troværdighed og for, at inspektørerne skal få samme oplevelse som alle andre gæster.
I Guide Michelin Main Cities of Europe 2014 er der blevet plads til 1.562 hoteller og 2.285 restauranter fra 44 byer og 20 lande. 15 restauranter har tre stjerner, 81 har to stjerner og 349 har en stjerne. Udvalget af restauranter omfatter også 279 Bib Gourmand restauranter.
Fra 2015 bliver der også mulighed for at sprede stjernestøv til resten af Danmark, da Michelins nu introducerer en ny hotel- og restaurantguide for de nordiske lande ”Guide Michelin Nordic Countries”.
- Den øgede opmærksomhed på dansk madkultur og danske madvarer styrker Danmarks brand i udlandet, hvor vores gastronomi og madvarer forbindes med autenticitet, høj kvalitet og innovation. Det er ikke alene med til at tiltrække flere turister, men gør det også nemmere for danske virksomheder at afsætte deres varer på det internationale marked, mener Susanne Nordenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.