23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nordjyske fødevareviksomheder rustes til eksport

Nordjysk FødevareErhverv vil gerne hjælpe nordjyske fødevarevirksomheder ud i verden, først med Tyskland på agendaen og det med sådan en succes, at der kommer nyt arrangement allerede til efteråret.

Med Tyskland som tema afholdt Nordjysk FødevareErhverv i samarbejde med GimmConsult det første temamøde onsdag den 30. april på NOVI.

Camille Markussen fra Connecting Markets GmbH i Flensborg holdt et oplæg omkring tysk foodservice. Efterfølgende holdt Karin Tischer fra food&more i Düsseldorf et oplæg omkring produkttilpasning, og hvordan danske virksomheder kan komme videre i den proces.

Hans Henrik Bruhn fra Nordjysk FødevareErhverv sluttede formiddagen af med at præsentere støttemulighederne for nordjyske fødevarevirksomheder, der ønsker bistand til at komme videre med at udvikle eksportparatheden. Der er således både bistand til netværksløsninger som til individuelle projekter med eksportforberedelsesrelevans.

Udfordring med muligheder

Sørensen - Connecting Markets og GimmConsult har siden 2011 samarbejdet om at finde løsninger for danske fødevareproducenter til effektiv eksportopstart og til udvikling af eksisterende salg i Tyskland.

- Vi har i fællesskab en velfungerende eksportgruppe kaldet "Det gode produkt", som åbner døre, varetager den tyske dialog og bistår med salg på vegne af p.t. 10 danske fødevareproducenter. Da vi generelt oplever, at forhold vedrørende produktet kan vise sig at være en udfordring i forhold til tysk smag, vaner og præferencer, har vi valgt at sætte fokus på dette tema, siger Kaj Gimm, GimmConsult.

Tyskland er bare ét af mange eksportmarkeder, som danske fødevareproducenter kan vælge at bearbejde, men det er ingen tvivl om, at sammenlignet med øvrige eksportmarkeder, er det landet med nogle af de allerbedste, hvis ikke de bedste, rammebetingelser. Samtidig er det også en stor udfordring og må aldrig betragtes som et redningsmarked for en skrantende hjemlig omsætning.

Arrangementet trak ikke helt så mange virksomheder, som arrangørerne havde håbet på - til gengæld var der mange positive tilkendegivelser fra de fremmødte. Og det får nu Nordjysk FødevareErhverv til at love, at der kommer flere arrangementer af denne karakter.

- Jeg satser på vi kan invitere til temaarrangement om Tyskland igen til efteråret, slutter Hans Henrik Bruhn, der dog ikke vil sætte dato på begivenheden endnu.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04