23948sdkhjf

Arla vil øge salget på laktosefri produkter

Efterspørgslen på laktosefri mejeriprodukter er mere end fordoblet siden efteråret. Derfor satser Arla på de laktosefri produkter i 2014 og 2015, hvor den globale mejerivirksomhed vil øge salget med 70 procent.
Danskerne køber laktosefri mejeriprodukter som aldrig før. I 2013 er den laktosefri mælk og yoghurt blevet revet ned fra hylderne, viser nye tal fra Danmarks største mejerivirksomhed. I 2013 er det samlede danske salg steget med 117 procent. Arla har alene oplevet en stigning på 113 procent i virksomhedens eget salg af laktosefri produkter.

- Hos Arla har vi igennem en årrække været i tæt dialog med mange laktoseintolerante forbrugere, og ved, at de i meget høj grad efterspørger variation i sortimentet, sådan at de kan lave mad til sig selv og deres børn på lige vilkår med danskere, der kan bruge mejeriprodukter uden problemer. Som landets største producent af mejeriprodukter kan vi ikke sidde det behov overhørig, siger direktør for Arlas danske marked, Peter Giørtz-Carlsen.

Tal fra Sverige tyder på, at efterspørgslen kan blive ved med at stige. I nabolandet solgte Arla 23.000 ton laktosefri mejeriprodukter i 2013. Til sammenligning købte danskerne kun 3.400 ton sidste år.

- Vi tror, at der er et stort potentiale for laktosefri produkter i Danmark, og vi satser således på at øge salget markant de næste to år. Arla har arbejdet meget fokuseret på at udvikle og udvide det laktosefri marked i lande som Sverige og England, og vi vil gerne give de danske forbrugere mulighed for at få gavn af det arbejde, siger Peter Giørtz-Carlsen.

I disse uger sender Arla tre nye laktosefri produkter på gaden. Det første produkt, et smørbart blandingsprodukt (som Kærgården), fandt vej til hylderne i uge 13, og i denne uge følger en friskost og Apetina salattern. Alle tre produkter kan indledningsvis købes i Rema1000 og bliver derefter udrullet til hele dagligvarehandlen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109