23948sdkhjf

Østeuropæiske problemer rammer Carlsberg

Bryggerigiganten er tvunget til at nedjustere forventningerne til 2014 efter første halvår.
Halvåret endte med en samlet omsætning på 32,1 mia. kr., og det betød en organisk vækst på 4 procent. Bedst er det gået i Vesteuropa, hvor salget af øl har været stigende i modsætning til koncernens globale trend med en nedgang på 3 procent i ølsalget.

Derudover kan Carlsberg notere markante vækstrater for Tuborg (+26 procent), Somersby (+48 procent) og Grimbergen (+39 procent).

På bundlinjen kunne Carlsberg notere et overskud før skat på 3,216 mia. kr. mod 3,139 mia. kr. i første halvår 2013.

- Vi fortsætter med at vokse med vores premium brands på tværs af markeder med særlig stærk præstation i Asien, hvor Tuborg er blevet det største internationale brand i Indien og det hurtigst voksende internationale premium brand i Kina. Vores vesteuropæiske region leverede endnu et stærkt resultat drevet af en solid toplinje og fortsat eksekvering af vores ambitiøse effektiviserings-agenda, siger CEO Jørgen Buhl Rasmussen.

Varsler nedskæringer
I Østeuropa tårner de mørke skyer sig imidlertid op. Første halvår 2013 var særdeles succesfuldt for Carlsberg i Østeuropa, men udsigterne i flere østeuropæiske lande er mildest talt ikke gode. Det skyldes dels faldende forbrugertillid i flere lande og ikke mindst krisen i Rusland og Ukraine.

Sidstnævnte forventer Carlsberg vil betyde, at koncerns distributører vil købe langt mindre ind til lager end hidtil.

- I Østeuropa gør vores team et storslået arbejde med at mildne påvirkningerne af de nuværende markedsudfordringer. Desværre tror vi, at det østeuropæiske ølmarked vil blive påvirket yderligere af, at forbrugerne møder nye udfordringer, og det vil påvirke gruppens profit negativt i år. Vi vil fortsat gøre, hvad der er rigtigt for vores forretning på langt sigt, og det inkluderer investeringer i vores brands, fastholde kommercielle aktiviteter på et højt niveau og samtidig afbalancere værdi og volumen. Men vi vil også tage svære beslutninger og tilpasse omkostningsstrukturen for at sikre, at vi kan fastholde en stærk og profitabel østeuropæisk forretning, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

På den baggrund har Carlsberg valgt at nedjustere sine forventninger til 2014. Virksomhedens ledelse forventer ikke længere en høj encifret vækst af driften i procent, men kalkulerer nu med en lav til midt-encifret vækst.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097