23948sdkhjf

Dalende omsætning for danske kartofler

Faldende omsætning af læggekartofler kunne kun i mindre grad kompenseres af omsætningen af spisekartofler.
Danespo-koncernen fik i regnskabsåret 2013/2014 et bedre nettoresultat end sidste år, til trods for at omsætningen faldt. Resultatet blev på 6,4 mio. kr.

- Omsætningen faldt med 7 procent, men nettoresultatet er marginalt bedre end sidste år, så det er tilfredsstillende, selvom det ikke helt matcher det budgetterede, siger adm. direktør Steen Bitsch, Danespo, og tilføjer:

- Høje priser i starten af sæsonen satte tilsvarende høje forventninger til slutafregningen, men desværre måtte vi notere os et slutafregningsniveau kun lidt over sidste års niveau.

Koncernbalancen blev på trods af en vækst på 13 millioner kroner i likvide beholdninger slanket fra 250 millioner kroner til 230 millioner krober i indeværende år, hvilket betyder, at koncernsoliditeten er steget fra 32 procent til 38 procent.

Svigtende udbytter i Danmark, sammenholdt med gode udbytter i det øvrige EU, betød en faldende omsætning på læggekartofler, som kun i mindre grad kunne kompenseres af omsætningen af spisekartofler. Især den russiske import-embargo mod EU har betydet, at den europæiske efterspørgsel efter læggekartofler bremsede en del op i foråret. Ikke desto mindre fik Danespo afsat hele produktionen plus omsat en del mængder fra det frie marked for såvel spise- som læggekartofler.

Royal – en betydelig vækstmotor
I Tyskland udbygger datterselskabet NSP til stadighed et bredt netværk af partnere og forsøger at udnytte synergier på både produktions- og salgssiden. NSP’s netværk dækker efterhånden 75 procent af de kartoffelproducerende regioner i Tyskland og arbejder målrettet med sortsintroduktion og udbygning af markedsandele.

Danespos franske datterselskab LTP ligger på et stabilt godt resultat og er således godt rustet til opgaven med at introducere Danespos sorter på det franske hjemmemarked.

Danespo Holland følger vækstplanen, hvor især Folva og Royal bidrager til udviklingen. Det forventes, at omsætningen af Royal vil stige markant på hele det europæiske marked og som sådan blive en betydelig vækstmotor for hele koncernen i de næste mange år.

Stigende andel af egne sorter
Sortsudvikling er en central del af Danespos strategi, og det skinner tydeligt igennem.

- Det er glædeligt at se, at vores strategiske indsats på sortsudviklingen nu giver resultat i form af en stærkt stigende andel af egne sorter. Vi investerer fortsat kraftigt i såvel introduktion som udvikling af nye sorter, og vi forventer, at det skaber et godt og stabilt fundament under virksomheden i årene fremover, siger Steen Bitsch, der på den anden side ser behov for øget konkurrenceevne.

- På trods af en særdeles dygtig og kompetent avlerkreds er vi til stadighed udfordret på vores konkurrenceevne i forhold til vores nærmeste nabolande. Det kræver konstant fokus på at produktionsoptimere og spare omkostninger, hvis vi på længere sigt skal bibeholde produktionen i Danmark.

God udvikling i Danespo Food
Udviklingen i Danespo Food er fortsat positiv.

- Der er en stigende interesse for madlavning og dermed også et nyt syn på mange fødevarer, siger adm. direktør for Danespo Food, Ole Olesen, som er stolt over den nye BGB certificering, som Lammefjordskartoflerne modtog i sidste uge.

I regnskabsåret 2014/2015 fokuserer Danespo på fusionen, at optimere koncernselskaberne og andre konsolideringsmuligheder. Koncernen forventer at styrke selskabet det kommende år, herunder en stigende resultatkurve med fokus på toplinjen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078