23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Supermarkeder får mere dyrevelfærd i kølediskene

Detailhandlen har en lang række nye dyrevelfærds-produkter i støbeskeen, der blandt andet skal fokusere på at give dyrene mere plads.

- På Sødam har kyllingerne ekstra højt til loftet, står der på et reklameskilt uden for Fakta på Frederiksborgvej i Københavns Nordvest-kvarter.

Sødam-kyllingen er en af Coops mange nye satsninger på dyrevelfærd: En frilandskylling, som ikke får økologisk foder, men prismæssigt ligger mellem økologi og konventionelt.

Flere mellemprodukter på vej

Det syn vil forbrugerne i højere grad blive mødt med i fremtiden på forskellige udskæringer og produkter, fortæller Lars Esbjerg, der forsker i markedsdrevet dyrevelfærd ved Aarhus Universitet:

- Alle dem, jeg har talt med i branchen, vil gerne have højere dyrevelfærd: Producenterne, forhandlingsvirksomheder, slagterierne, catering, detailkæderne. Men det skal hænge sammen økonomisk.

Dyrevelfærds-produkter er produkter, hvor dyrene - ifølge detailbranchen og dyrevelfærdsorganisationerne - har bedre forhold end i det konventionelle landbrug. Deriblandt finder man ’mellemprodukterne’, som både prismæssigt og dyrevelfærdsmæssigt lægger sig mellem økologi og konventionelt.

Coop: Mere velfærd på vej

Særligt emner som bevægelsesfrihed og mere plads til dyrene er i fokus i branchen og er også centrale nøgleord for Coop i de kommende år.

- Coop som helhed arbejder benhårdt på at udvide sortimentet af velfærdsprodukter. Vi kan fornemme, at markedet er klar til det, siger Signe Frese, miljøchef i Coop.

Tanken er, at særligt Irma skal være i front på området.

- I Irma har vi det som del af vores strategi, at vi inden for 5 år skal have øget omsætningen af velfærdsprodukter med 50 procent: Biodynamisk, økologi og friland. Vi arbejder meget systematisk med at nå i mål med det i et unikt samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, siger Signe Frese til Foodculture.dk.

Slagterier: Branchen skriger på nye produkter

Hos Danmarks største producent af kyllingeprodukter, HK Scan, siger marketingchef Kamilla Wetke:

- Detailkæderne er voldsomt interesserede i produkter med højere dyrevelfærd. De fleste af de kæder, som vi leverer til, arbejder i den retning. Det tog for alvor fart i starten af 2014, måske slutningen af 2013.

HK Scan lancerede i efteråret 2014 ’MajsPlus kyllingen’, der blandt andet har lidt mere plads end konventionelle kyllinger, og som sælges i Netto, Bilka og Føtex.

Danish Crown: Vi mærker sult

Hos Danish Crown mærker man også tydeligt detailkædernes sult, bekræfter pressechef Jens Hansen overfor Foodculture.dk.

Danish Crown producerer allerede flere ’velfærds-grise’ til supermarkederne: Antonius, Den Go’e Gris og Bornholmergrisen. Alle tre produkter er ifølge Dyrenes Beskyttelse ”bedre end konventionelt svinekød, men ikke i overvældende grad”.

Rema 1000 vil øge udbuddet

Mellemprodukter er også kommet i fokus i Rema 1000, der eksempelvis opgraderede ’Den Go’e Gris’ i februar i år, så alle søer i denne produktionsform nu går løse. I julen 2014 lancerede kæden desuden den fritgående ’Naturligvis And’.

- Der ligger nogle muligheder i det store prisspænd, der er mellem økologi og konventionelt. Men det er vigtigt for os, at det holder – at dyrevelfærden faktisk bliver højere, siger Jonas Garly Sørensen, kategorichef i Rema 1000.

Han fremhæver, at den største udfordring i øjeblikket er tilgængelighed.

Fersk kød i fokus i Føtex

Føtex fokuserer mest på det ferske kød. Salgsdirektør Jan Larsen fortæller til Foodculture.dk:

- Vi kigger på hele paletten - hele vejen rundt. Men vi har mest fokus på det ferske kød. Der er konkrete nye produkter på vej, og nogle af dem tester vi af i vores nye Føtex Food på Østerbrogade.

Både udbuddet af mellemprodukter og økologi vil blive udvidet i Føtex’ fremtidige velfærds-sortiment.

Kilde: /Ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187