23948sdkhjf

Rådgiver: "Voldsomt hvad der sker i bryggeribranchen"

Mikrobryggerierne æder markedsandele fra de store koncerner. Bryggeriernes største udfordring i et halvt århundrede, lyder skudsmålet fra konsulentfirma
Der er noget i gære i ølbranchen. Noget vildt og noget voldsomt. I hvert fald på de modne ølmarkeder Europa, USA og Australien, hvor markedet er i opbrud.

- På de modne markeder sker der det, som nogle ville kalde disruptive. Det er voldsomt, hvad der sker lige nu, og det er ikke noget forbrugerne er opmærksomme på, men det er noget, der foregår inde i branchen. Og hvis man kommer fra de store bryggerier, lægger man måske heller ikke mærke til det.

LÆs det store bryggeritema i Food Supply Magazine - GRATIS adgang

Sådan lyder analysen fra Michael Knoth, udlært brygmester hos Carlsberg og – indtil for ganske nylig – brygmester og projektleder hos rådgiveren Alectia, hvis Beer & Beverage-afdeling har været involveret i projekter over hele verden.

Siden 1. maj har han været produktionschef hos specialølsproducenten Mikkeller.

Den tendens, Michael Knoth henviser til – og som han med sit jobskifte selv er blevet en del af – er mikrobryggerier som Mikkellers frembrussen på et marked, der op igennem 70’erne og 80’erne ellers var blevet centreret omkring en række få megabryggerikoncerner som SABMiller, Carlsberg og Unibrew.

Mens ølforbruget har været støt faldende de seneste 30 år, bliver der i dag brugt flere penge på øl end dengang, da forbruget toppede. Forklaringen? Forbrugerne har fået smag for special-øl – de efterspørger ikke længere volumen, men kvalitet. Øllet er blevet ‛intellektualiseret’, som Michael Knoth udtrykker det.

Tallene siger det hele: Specialøl udgjorde i 2015 ganske vist kun godt en tiendedel af det totale amerikanske ølmarked på 100 milliarder dollar, men den amerikanske bryggeriforening forventer, at markedsandelen er øget til 20 procent i 2020. I visse amerikanske byer sidder mikrobryggerne allerede på halvdelen af forbruget.

Også Europa er godt med. Ifølge konsulentfirmaet McKinsey kom der mellem 2007 og 2012 otte gange så mange ølvarianter på de italienske supermarkedshylder – i Tjekkiet fem gange så mange.

Dén udvikling – sammenholdt med det faldende ølsalg og hårdere konkurrence på markederne – får McKinsey til at tale om, at bryggeriindustrien står foran sin største udfordring i et halvt århundrede.

Det ser da også ud til, at alvoren er ved at gå op for de store koncerner. Under Super Bowl-finalen i 2015 brugte Budweiser, det ikoniske amerikanske ølmærke, ni millioner dollar på at nedgøre specialøllene som ’hipster foodie bullshit’ i et 60 sekunder langt reklamespot i pausen.

Ni millioner dollar er dog ingenting sammenlignet med, hvad moderkoncernen bag Budweiser – AB InBrev, verdens største bryggerikoncern – har brugt de seneste fem år på at opkøbe amerikanske mikrobryggerier. Ét opkøb er det blevet til hvert år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078