23948sdkhjf

Rådgiver: "Voldsomt hvad der sker i bryggeribranchen"

| Af Morten Lund | Tip redaktionen om en historie

Mikrobryggerierne æder markedsandele fra de store koncerner. Bryggeriernes største udfordring i et halvt århundrede, lyder skudsmålet fra konsulentfirma

Der er noget i gære i ølbranchen. Noget vildt og noget voldsomt. I hvert fald på de modne ølmarkeder Europa, USA og Australien, hvor markedet er i opbrud.

- På de modne markeder sker der det, som nogle ville kalde disruptive. Det er voldsomt, hvad der sker lige nu, og det er ikke noget forbrugerne er opmærksomme på, men det er noget, der foregår inde i branchen. Og hvis man kommer fra de store bryggerier, lægger man måske heller ikke mærke til det.

LÆs det store bryggeritema i Food Supply Magazine - GRATIS adgang

Sådan lyder analysen fra Michael Knoth, udlært brygmester hos Carlsberg og – indtil for ganske nylig – brygmester og projektleder hos rådgiveren Alectia, hvis Beer & Beverage-afdeling har været involveret i projekter over hele verden.

Siden 1. maj har han været produktionschef hos specialølsproducenten Mikkeller.

Den tendens, Michael Knoth henviser til – og som han med sit jobskifte selv er blevet en del af – er mikrobryggerier som Mikkellers frembrussen på et marked, der op igennem 70’erne og 80’erne ellers var blevet centreret omkring en række få megabryggerikoncerner som SABMiller, Carlsberg og Unibrew.

Mens ølforbruget har været støt faldende de seneste 30 år, bliver der i dag brugt flere penge på øl end dengang, da forbruget toppede. Forklaringen? Forbrugerne har fået smag for special-øl – de efterspørger ikke længere volumen, men kvalitet. Øllet er blevet ‛intellektualiseret’, som Michael Knoth udtrykker det.

Tallene siger det hele: Specialøl udgjorde i 2015 ganske vist kun godt en tiendedel af det totale amerikanske ølmarked på 100 milliarder dollar, men den amerikanske bryggeriforening forventer, at markedsandelen er øget til 20 procent i 2020. I visse amerikanske byer sidder mikrobryggerne allerede på halvdelen af forbruget.

Også Europa er godt med. Ifølge konsulentfirmaet McKinsey kom der mellem 2007 og 2012 otte gange så mange ølvarianter på de italienske supermarkedshylder – i Tjekkiet fem gange så mange.

Dén udvikling – sammenholdt med det faldende ølsalg og hårdere konkurrence på markederne – får McKinsey til at tale om, at bryggeriindustrien står foran sin største udfordring i et halvt århundrede.

Det ser da også ud til, at alvoren er ved at gå op for de store koncerner. Under Super Bowl-finalen i 2015 brugte Budweiser, det ikoniske amerikanske ølmærke, ni millioner dollar på at nedgøre specialøllene som ’hipster foodie bullshit’ i et 60 sekunder langt reklamespot i pausen.

Ni millioner dollar er dog ingenting sammenlignet med, hvad moderkoncernen bag Budweiser – AB InBrev, verdens største bryggerikoncern – har brugt de seneste fem år på at opkøbe amerikanske mikrobryggerier. Ét opkøb er det blevet til hvert år.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lagkagehusets direktør stopper

World Food Summit under en bæredygtig hat

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Ond tvilling satser 20 millioner kroner på tapperi i New York

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.119 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Isproducent skal betale 10.000 kroner i bøde

Online Avis Arkiv

Danish Crown klar med nye hybridprodukter

Food Festival får food-konkurrence

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Antallet af slagtninger styrtdykker

Flere mejerier vil lave planteprodukter

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Ny lakseterminal på vej op i omdrejninger

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Meyers Køkken køber 3.000 frokostkunder

Defco-familie får lov at blive efter salg

Ø-destilleri vil ud til hele landet

Smør, mælk og marcipanbrød på toppen af dansk imageliste

Virksomhederne er klar til besøg, men folkeskolerne kommer ikke

Venner er hoppet med på ginvognen

Ny forskning kan give bedre fødevarer

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Coop åbner et outlet til restpartier og vin

Grønne udviklingsprojekter får millionstøtte

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Kartoffelmelsfabrik fortsætter væksten

Metal fundet i partypølser

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

SF vil forbyde fransk delikatesse: Det er barbarisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Glæd dig til at opleve de nyeste gadgets og prototyper

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Bliv klogere på laboratoriespecialernes fremtid i den danske sundhedssektor

Diatom A/S har overtaget aktiviteterne i Bisco Vægte A/S

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

PRO-CONSULT hjælper med skolemælken

PALOMAT® Forhandler 2019!

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

En kvalitetsrejse brolagt med fødevaresikkerhed og kvalitetskultur

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Opsæt din positioner med blot én finger...

Kursus i produktionsplanlægning

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Fuld automatisk affaldshåndtering til pakkeriet og etikettering

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

Webinar: Introduktion til Festos nye IP20 remote I/O og controller platform

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Digitalisering af de ikoniske IKEA-kødboller - den digitale rejse

Send til en kollega

0.163