23948sdkhjf

Carlsbergs nye strategi begynder at slå igennem

På trods af, at den er helt ny, kan Carlsbergs nye strategi allerede mærkes. Kunderne skal drikke dyrere øl.
På trods af, at den kun har været i gang siden marts, har Carlsbergs nye strategi allerede haft en effekt.

Strategien blev præsenteret af Carlsberg nye topchef Cees t' Hart, efter han tog over fra Jørgen Buhl Rasmussen i sommeren 2015.

Med navnet Sail22 vil Carlsberg fokusere på at sælge dyrere øl og komme af med fabrikker og aftaler, der ikke tjener penge.

- Vi er meget tilfredse med fremskridtet for vores prioriteter for 2016, når det kommer til Sail22. Vi har fået positive tilbagemeldinger fra vores medarbejdere og arbejder allerede nu på konkrete mål for 2017, skriver Cees t' Hart i regnskabet.

Det er ikke blot tomme ord. Carlsberg har haft kniven fremme i eksempelvis det tidligere kernemarked Storbritannien, og senest blev et bryggeri i Malawi solgt fra.

Initiativerne spiller en stor rolle i, at mens Carlsbergs solgte 1,9 millioner hektoliter færre øl i første halvår, tre procent mindre, så kunne man notere en stigning i resultatet før skat fra 2,5 milliarder kroner til 3,2 milliarder kroner.

- Det er enormt positivt, at vi allerede nu ser den nye strategi have en effekt. Carlsberg skal sælge de rigtige produkter til kunderne, og det er de produkter, der kan give noget indtjening.

- Derfor skal de skubbe forbrugerne over i premium-øl. Det er langt mere interessant at sælge dyrere øl til kunderne end enorme volumener af billigt øl, siger Carlsberg-analytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.

Og det ser altså ud til at være lykkedes.

- Prismikset udviklede sig favorabelt i størstedelen af vores markeder, og omsætningen per solgt hektoliter øl steg med 5 procent, hvilket opvejede tilbagegangen i volumen, skriver Carlsberg i regnskab.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095