23948sdkhjf

Pernod Ricard sælger luksus-spiritus for millioner

-  Flere og flere danskere er begyndt at vende blikket mod de dyreste udgaver af velkendte spiritusmærker.

Meldingen kommer fra det danske datterselskab i den franske spirituskoncern Pernod Ricard, hvis forestående halvårsregnskab viser, at virksomhedens portefølje af luksus-spiritus som Martell Cordon Blue, The Glenlivet 18 og Chivas Regal 18 har rundet en omsætning på mere end 12 millioner kr. i sidste regnskabsår.

Det svarer til, at kategorien af luksus-spiritus fra Pernod Ricard Danmark er vokset med hele 20 procent på bare ét år på det danske marked. 

- Fortsætter den positive vækstkurve, betyder det, at det danske datterselskab sandsynligvis vil overhale det globale gennemsnit for salget af luksusspiritus i den nærmeste fremtid.

Pernod Ricards portefølje af luksus-spiritus udgør 10 procent af det samlede salg på verdensplan.

Smag for luksuriøse dråber
Prognosen fra Pernod Ricard Danmark bekræftes af tal fra analysevirksomheden International Wine and Spirit Research (IWSR), som viser, at kategorien af spiritusvarianter i den helt dyre prisklasse, er vokset med 7,8 procent totalt set i perioden fra 2011 til 2015 i Danmark.

Deres opgørelse viser desuden en fremgang på 13 procent i samme kategori det seneste år blandt alle spiritusproducenter. Ifølge Pernod Ricard Danmark er det et tegn på, at interessen for luksus-spiritus har bidt sig fast blandt danskerne.

- Vi har investeret i vores portefølje af luksusmærker i takt med opblomstringen af flere restauranter og cocktailbarer samt ved at indgå flere partnerskaber med vinbutikker. Størst fremgang ser vi for vores cognac Martell Cordon Blue, Absolut Elyx vodka samt vores champagne Perrier-Jouët Belle Époque, som alle har haft tocifrede vækstrater, siger Antonio Duva, adm. direktør for Pernod Ricard Danmark om udviklingen i Danmark

Den markante fremgang betyder, at Pernod Ricard Danmark vil intensivere virksomhedens satsning på luksus-spiritus på det danske marked yderligere.

Spiritus er et investeringsobjekt
Både internationalt og herhjemme er spiritus blevet mere eftertragtet som investeringsobjekt på linje med vin og champagne. Det skyldes, at der er stort vækstpotentiale over tid i de sjældne flasker.

- Selvom vi fortsat er på et tidligt stadie, kan vi se, at tendensen begynder at tage fart. Sidste år solgte vi eksempelvis tre flasker af den nummererede udgave af cognacen L’Or de Jean Martell og én flaske Havana Club Maximo-rom, som koster mere end 16.000 kr. pr. flaske i butikkerne. Disse flasker er meget sjældne og indeholder henholdsvis cognac og rom, som har lagret i mere end 100 år, siger Antonio Duva.

Seneste prognose fra IWSR forudser øget forbrugeroptimisme, hvilket vil smitte af på danskernes køb af dyrere spiritus i på hoteller, restauranter og caféer og i detailhandlen. Samtidig øges interessen for at lave cocktails og drinks derhjemme, hvilket også smitter positivt af på salget af luksus-spiritus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125