23948sdkhjf

Klimaeffektiv fødevareproduktion

Efterspørgslen på etisk korrekte produkter og ansvarlig produktion er stigende. Klimaeffektiv produktion er således blevet et konkurrenceparameter.
Klumme af Lisbeth Kempel, Marketing- og kommunikationschef hos AgroTech – Institut for Jordbrugs- og FødevareInnovation.

Efter den senere tids debat om klima - med CO2-udledning som et særskilt fokusområde, er der for alvor kommet fokus på klimaeffektiv og bæredygtig produktion.

Det har hidtil været et meget italesat område, men nu skal der sættes handling bag de mange ord og klimastrategier.

Som fødevareproducent er det derfor nødvendigt at finde metoder til at udpege og identificere indsatsområder, som vil medvirke til sænkning af CO2-belastningen i hele værdikæden.

Dette er grundlaget for at indgå i en kvalificeret dialog med såvel kunder som forbrugere.

Gode grunde til at reducere CO2-udledningen
Udover det store perspektiv, nemlig at fødevareproduktion er en af de største kilder til emission af drivhusgasser, er der for den enkelte producent gode grunde til at reducere CO2-udledningen:
• Økonomi. En lav CO2-udledning hænger ofte sammen med et lavt energiforbrug.

• Employer Branding. Medarbejderne i virksomheden kan føle stolthed over at arbejde hos en virksomhed, der gør en aktiv indsats for klimaet.

• Krav fra kunder. Detailhandelen og forbrugerne stiller højde krav til produkters klimaper-formance. De vil have viden og indsigt, og det er klogt at være på forkant med kommende krav også fra myndigheder.

• Corporate Branding. En naturlig del af virksomhedens arbejde med Corporate Social Re-sponsibility.

Krav til udledning fra kunder
Udfordringen ved klimaeffektiv fødevareproduktion, er nok at finde ud af hvor, man skal sætte ind.

AgroTech har gennem de seneste to år haft en såkaldt resultatkontrakt med Videnskabsministeriet (VTU) kaldet Fødevarernes klimaperformance.

Vi har lavet livscyklusvurderinger (LCA) for flere fødevarevirksomheder, både små og store.

Virksomhederne får overblik over hvor i værdikæden ”skoen trykker”, og bliver dermed i stand til at sætte målrettet ind i forhold til forbedringer.

Flere af dem går i gang med at kortlægge udledningen, fordi det er et krav fra deres kunder.

F.eks. engelske detailister, der kræver dels dokumentation dels en plan for forbedringer.

Opfordring til netværk
Vi har fået deciderede opfordringer til at starte et nyt netværket op efter svensk forbillede.

I netværksgruppen Mad & Klima Community er det meningen, at virksomheder kan få adgang til den nyeste forskning, lovgivning og standarder.

Og de kan mødes med andre og erfaringsudveksle, hvilket der lader til at være et stort behov for.

Kilde: AgroTech

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093