23948sdkhjf

Danpo lancerer nyt velfærdsmærke for kyllinger

Danpo er klar med ny stor satsning på økologiske kyllinger og fritgående kyllinger under navnet De Danske Familiegårde.

Danskerne spiser i gennemsnit mere end 24 kilo kylling hver årligt, og vi har stærke holdninger til kyllingekød. En forbrugerundersøgelse, som Danpo selv har foretaget til eget brug, viste sidste år, at der er plads på markedet til meget mere dyrevelfærd.

Derfor er de nye kyllinger fra De Danske Familiegårde opdrættet med stor omhu på danske gårde som velfærdskyllinger, skriver Danpo i en pressemeddelelse.

- Forbrugerundersøgelsen viste, at der er en stor del, som ønsker sig økologi og dyrevelfærd, men at det naturligvis også handler om pris. Derfor vil Danpo med det nye koncept imødekomme ønskerne med økologiske kyllinger foruden fritgående kyllinger, der har et lavere prispunkt, men stadig holder den høje kvalitet og den høje velfærd, siger Danpos administrerende direktør Mark Hemmingsen.

- Vi har taget nogle unikke velfærdstiltag på De Danske Familiegårde, som differentierer kyllingerne klart fra konventionelle kyllinger: Racerne vokser langsommere, de lever længere, og de økologiske og fritgående kyllinger lever et aktivt liv, hvor de selv bestemmer, om de vil være ude eller inde, siger han endvidere.

De Danske Familiegårde er et koncept, der skal løfte og drive udviklingen for bedre dyrevelfærd på de danske spiseborde, og noget, som man er særligt stolte af hos Danpo. Derfor har man gået grundigt til værks og undersøgt, hvilke langsomt voksende kyllingeracer, der gør sig bedst.

De økologiske og fritgående kyllinger er af racen Hubbard, og de har en levetid på op til 63 dage. Til sammenligning lever konventionelle kyllinger mellem 33 og 36 dage.

- Vi vil være med til at forbedre dyrevelfærden for kyllinger, og med forbrugernes egne udsagn i ryggen tror vi på, at det er muligt, siger Mark Hemmingsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125