Defco indtager nyt eksportmarked
Pålægsproducenten har fået hul på eksporten til Finland, hvor supermarkedsgiganten Kesko nu har dansk carpaccio i køledisken.
Kunden er Kesko - landets suverænt største dagligvarekoncern.
Gennembrud for Defco
- Kesko fortæller os, at finnerne er vilde med at spise carpaccio. Tidligere har de finske forbrugere ikke kunnet købe carpaccio i supermarkederne, så det er noget af et gennembrud for os, siger salgsdirektør Michael Guldin fra Defco A/S i Århus.
For tiden leverer Defco et parti med carpaccio til Finland om ugen. I første omgang har Kesko testet carpaccio i halvdelen af sine ca. 400 dagligvarebutikker.
- Eksporten af carpaccio til Finland er allerede oppe i en betydende størrelse for os. Alt tyder på, at Kesko fremover vil sælge vores produkt i samtlige butikker, så vi er klar til at gøre endnu mere ud af vores eksportarbejde, siger Michael Guldin.
Carpaccio fra Italien
Ifølge madkyndige historikere blev carpaccio opfundet i 1961 på Harry's Bar i Venedig. Retten fik sit navn efter renæssance-maleren Vittore Carpaccio, som var kendt for sin brug af netop den røde farve fra oksekødet i sine malerier.
Defco marinerer, slicer og pakker selv carpaccio’en i Århus.