Cocio med global appel

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Den ikoniske kakaomælk vokser, og det er drevet af en købestærk generation.

På mange måder er Cocio’en et mikrokosmos på globale forbrugertrends anno 2017.

Dansk kakaomælk er ikke længere kun noget, der får den danske håndværkers røde pølse til at glide lidt lettere ned ved pølsevognen i Sønder Omme - det er nu også en drik, der købes på tankstationer, togstationer og i nærbutikker i Storbritannien, Filippinerne og Indien af storbyernes travle, købestærke millenials.

En ny generation af købestærke, kvalitetsbevidste unge forbrugere vokser frem både herhjemme og i udlandet, og det er i høj grad én af forklaringerne på, at Cocio kunne øge bruttofortjenesten med 36 procent mellem 2015 og 2016. Faktisk blev 2016-regnskabet det bedste i selskabets historie med et årsresultat på 22,32 millioner kroner.

- Vi har et moderne og effektivt produktionsapparat her i Esbjerg, som gør, at vi kan være så effektive, som vi er i dag. Men vi ser helt klart også en stigende efterspørgsel på premium kvalitetsprodukter i markedet. Og det gælder både vores egne Cocio-produkter, men også de andre produkter, vi lønproducerer for vores kunder, lyder det fra marketingdirektør Mikael Horsbøll om forklaringerne på det flotte 2016-resultat, hvor omsætningen voksede med 12 procent - blandt andet som følge af øget lønproduktion af produkter som iskaffe.

Kakao til den ældre målgruppe

Hovedmarkederne Danmark, Norge og Sverige trækker stadig den primære vækst, men Congo-bajeren, som Cocio’en ofte kaldes, sælges i dag faktisk i 20 lande - heriblandt Storbritannien, Filippinerne, Tyskland og Holland.

Især Fillippinerne er interessant, da øriget har ageret prøveklud for Cocios asiatiske ambitioner. De filippinske storbyers trendy unge har taget godt imod den danske kakaomælk, og det har fået Cocio til at overveje yderligere asiatisk ekspansion - ikke mindst fordi man ser et hul i markedet, forklarer Mikael Horsbøll.

- Kakaomælk er en stor kategori i mange markeder, men det er ikke mange steder i udlandet, man har et brand, der henvender sig til den her lidt ældre målgruppe, som vi gør med Cocio. Ofte er kakaomælk stadig tetrabrikker med sugerør, man køber til de mindre børn.

Cocio blev en del af Arla-koncernen i 2008, og det er derfor naturligt, at man trækker på moderselskabets kompetencer inden for blandt andet salg og supply chain, forklarer Mikael Horsbøll.

Så sent som i dette forår rystede Arla posen og skiftede ud i såvel Cocios ledelse som direktion, primært for at booste Cocios vækst og knytte datterselskabet tættere op på Arlas strategi om at tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer frem mod 2020, har Cocios bestyrelsesformand og Arlas vicepræsident for marketing og innovation, Hanne Søndergaard, tidligere fortalt til Fødevarewatch.

På trods af den markante vækst er der dog for nuværende ingen planer om at udvide eller opgradere produktionsfaciliteterne i Esbjerg (NOTE). En større investering i kapacitet og teknologi midt i 00’erne lønner sig nu.

Lønproduktion sikrer høj udnyttelse

- Vi høster virkelig frugterne af den investering, der blev foretaget for en del år siden, hvor man netop tog de første skridt mod at supportere en meget større forretning, end hvad man havde dengang. Så vi står i dag med en god kapacitet, men vi kan også godt se, at det går stærkt nu med den forretning, der kommer ind, siger Mikael Horsbøll og tilføjer, at Cocio af samme årsag har været ude og hyre medarbejdere til produktionen, så man nu totalt set er i omegnen af 40 medarbejdere i produktionen.

Den er i øvrigt er tæt på at være så automatiseret som muligt, tilføjer han. Lønproduktion for blandt andre Starbucks og andre store iskaffeproducenter hjælper til at udnytte kapaciteten på linjerne bedst muligt.

- Lønproduktion kører på de samme linjer, men selvfølgelig med specifikke recepter til kunderne, fortæller Mikael Horsbøll.

En særlig steriliseringsproces er med til at trække løntapningskunder til det vestjyske. I stedet for den UHT-proces (Ultra-High-Temperature processing), som mange andre producenter tyr til, hvor produktet varmes op til en høj temperatur i kort tid, koger Cocio efter tapning flaskerne i cirka 20 minutter ved 100 grader, hvilket får sukkeret til at karamellisere.

- Det er faktisk en højt specialiseret produktionsproces. Mange kan UHT, men ikke mange kan det her, forklarer Mikael Horsbøll.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Studerende har lavet en kødportal

Luft driller Højer Pølser

Industribageruddannelse flot fra start

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

Andesalg satte rekord

BC Catering fordobler lager

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

Aftale er på plads: Mille Food bliver forgyldt

Kiks-producent har hemmelige planer

Ny restaurant eksperimenterer med matchende cocktails

- Hold op, vi var glade for den nye robot

Food Supplys stjernereporter Dan S. Frandsen fortæller her om sine osteoplevelser i Rødkærsbro

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Roskilde får stort fødevarecenter

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 14/12

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Lefon rørsave – en fremragende løsning til rustfrie mejerirør

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Thanksgiving torsdag den 23. november 2017

QMS-Consults kursuskatalog for 2018

Advances in hygienic design guidelines and Industrial best practice

Emotron Softstarter

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Følg os på Facebook og vind en kurv

November nyhedsmail fra KE Fibertec

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

SEW-sats på eftermarkedet

Technor deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

DENIOS - Behandling af farlige medier

Send til en kollega

0.258