Cocio med global appel

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Den ikoniske kakaomælk vokser, og det er drevet af en købestærk generation.

På mange måder er Cocio’en et mikrokosmos på globale forbrugertrends anno 2017.

Dansk kakaomælk er ikke længere kun noget, der får den danske håndværkers røde pølse til at glide lidt lettere ned ved pølsevognen i Sønder Omme - det er nu også en drik, der købes på tankstationer, togstationer og i nærbutikker i Storbritannien, Filippinerne og Indien af storbyernes travle, købestærke millenials.

En ny generation af købestærke, kvalitetsbevidste unge forbrugere vokser frem både herhjemme og i udlandet, og det er i høj grad én af forklaringerne på, at Cocio kunne øge bruttofortjenesten med 36 procent mellem 2015 og 2016. Faktisk blev 2016-regnskabet det bedste i selskabets historie med et årsresultat på 22,32 millioner kroner.

- Vi har et moderne og effektivt produktionsapparat her i Esbjerg, som gør, at vi kan være så effektive, som vi er i dag. Men vi ser helt klart også en stigende efterspørgsel på premium kvalitetsprodukter i markedet. Og det gælder både vores egne Cocio-produkter, men også de andre produkter, vi lønproducerer for vores kunder, lyder det fra marketingdirektør Mikael Horsbøll om forklaringerne på det flotte 2016-resultat, hvor omsætningen voksede med 12 procent - blandt andet som følge af øget lønproduktion af produkter som iskaffe.

Kakao til den ældre målgruppe
Hovedmarkederne Danmark, Norge og Sverige trækker stadig den primære vækst, men Congo-bajeren, som Cocio’en ofte kaldes, sælges i dag faktisk i 20 lande - heriblandt Storbritannien, Filippinerne, Tyskland og Holland.

Især Fillippinerne er interessant, da øriget har ageret prøveklud for Cocios asiatiske ambitioner. De filippinske storbyers trendy unge har taget godt imod den danske kakaomælk, og det har fået Cocio til at overveje yderligere asiatisk ekspansion - ikke mindst fordi man ser et hul i markedet, forklarer Mikael Horsbøll.

- Kakaomælk er en stor kategori i mange markeder, men det er ikke mange steder i udlandet, man har et brand, der henvender sig til den her lidt ældre målgruppe, som vi gør med Cocio. Ofte er kakaomælk stadig tetrabrikker med sugerør, man køber til de mindre børn.

Cocio blev en del af Arla-koncernen i 2008, og det er derfor naturligt, at man trækker på moderselskabets kompetencer inden for blandt andet salg og supply chain, forklarer Mikael Horsbøll.

Så sent som i dette forår rystede Arla posen og skiftede ud i såvel Cocios ledelse som direktion, primært for at booste Cocios vækst og knytte datterselskabet tættere op på Arlas strategi om at tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer frem mod 2020, har Cocios bestyrelsesformand og Arlas vicepræsident for marketing og innovation, Hanne Søndergaard, tidligere fortalt til Fødevarewatch.

På trods af den markante vækst er der dog for nuværende ingen planer om at udvide eller opgradere produktionsfaciliteterne i Esbjerg (NOTE). En større investering i kapacitet og teknologi midt i 00’erne lønner sig nu.

Lønproduktion sikrer høj udnyttelse
- Vi høster virkelig frugterne af den investering, der blev foretaget for en del år siden, hvor man netop tog de første skridt mod at supportere en meget større forretning, end hvad man havde dengang. Så vi står i dag med en god kapacitet, men vi kan også godt se, at det går stærkt nu med den forretning, der kommer ind, siger Mikael Horsbøll og tilføjer, at Cocio af samme årsag har været ude og hyre medarbejdere til produktionen, så man nu totalt set er i omegnen af 40 medarbejdere i produktionen.

Den er i øvrigt er tæt på at være så automatiseret som muligt, tilføjer han. Lønproduktion for blandt andre Starbucks og andre store iskaffeproducenter hjælper til at udnytte kapaciteten på linjerne bedst muligt.

- Lønproduktion kører på de samme linjer, men selvfølgelig med specifikke recepter til kunderne, fortæller Mikael Horsbøll.

En særlig steriliseringsproces er med til at trække løntapningskunder til det vestjyske. I stedet for den UHT-proces (Ultra-High-Temperature processing), som mange andre producenter tyr til, hvor produktet varmes op til en høj temperatur i kort tid, koger Cocio efter tapning flaskerne i cirka 20 minutter ved 100 grader, hvilket får sukkeret til at karamellisere.

- Det er faktisk en højt specialiseret produktionsproces. Mange kan UHT, men ikke mange kan det her, forklarer Mikael Horsbøll.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Co-Ro tog et gevaldigt saft-dyk

Men Sun Lolly-producenten sprøjter nye produkter ud i stor stil

Ny maskine sætter fart i fristelserne hos Easyfood

Mejerierne hædrede den gode fødevaredebat

Ny bestyrelse i mad-tænketank

FoodTech sætter viden på menuen

Messen i Herning omdanner i år den ene messehal til Tech City

Danish Crown tjener flere penge trods pres på priserne

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

- Vores dadelplaner kan blive en kæmpesucces

The Whole Companys Henrik Winther-Olsen klar til produktion i Dubai - kommer måske til at konkurrere med sig selv

Lettelse hos Kohberg: Vi er er på rette spor

Efter et særdeles nedslående 2016 gik det kraftigt frem for brødgiganten i 2017

Både op og ned for Geia Food

Omsætningen steg til over 1,2 milliarder kroner, men intens konkurrence fik overskuddet til at dale

Erhvervsmanden Nils Foss er død - 90 år

Coop lukker 16 brugser

Farvel til en række butikker, der gennem en årrække har givet underskud

The Whole Company klar med helt ny serie af frugtsnacks

Koncernen vil indtage udlandet på flere fronter

Dansk Supermarked skifter navn

Ny, nordjysk gin har været oppe i skyerne

25 pubs giver brødre milliongevinst

Nu kan Arbejdstilsynet tale med ansatte alene

Madglade milliardærer redder eksklusiv restaurant

BioMar udvider for 90 millioner i Brande

Lakridskonge producerer igen selv

Johan Bülow har sat skub i udviklingen af nye lakridser

Gråsten Fjerkræ gør klar til at udvide

Pladsmangel i Kværs har flyttet arbejdspladser sydpå

Ligner de en puck? Mørbrad hitter til ishockey-VM

NTF-Aalborg har skiftet direktør

Lukket burgerkæde kostede millioner

FødevareDanmark: Stram den lov

Økologisk gourmet-slagteri rykker ind hos Irma

Romkuglemester er vokset yderligere

Pengene strømmer ind hos Gasoline Grill

International hæder til Skjern-gin

Gulerødder har bidt sig fast om øko-favorit

Møllerup Gods klar med danske hampefrø

Ellemann-Jensen ny fødevareminister

Dansk familie blev mangemillionærer på Hot n'Sweet

Ny madfestival nærmer sig

Orkla Foods klar med ny salgsdirektør i Danmark

Unibrew solgte og tjente mere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

De helt rigtige løsninger til hårde miljøer

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Dansk fællesstand på AgroProdMash 8. – 12. oktober 2018 - skyd genvej til det russiske marked

Pilz fortsætter væksten i omsætning og medarbejderantal samt udvider produkt-porteføljen

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nye medarbejdere

Dansk hærdningsteknologi til rustfrit stål løser udfordringer hos MAN Diesel & Turbo

Tæt samarbejde mellem Arla, Siemens og DHJ resulterer i innovativt afgangsprojekt

Tre 10-års jubilarer hos Holtec Automatic A/S

Simatic CPU'er fra Siemens får facelift

Gratis rådgivning til robot industrien

Stor fynsk plastproducent investerer i ny pakkelinje fra robotklyngen i Odense

SMC lancerer ekstremt fleksibel sugekop af blå silikonegummi

Wexøe indgår ny samarbejdsaftale med Jacob Hinsch og eWon

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Kunne du også tænke dig en traverskran som vi for nylig har leveret til denne kunde?

KE Fibertec satser på Norge

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Smart løsning - Et produkt løser flere udfordringer.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fibox A/S præsenterer profil video

Optimering af Sandpiper Membranpumper

Sommerskole ”Entrepreneurship in Food and BioEngineering”

Send til en kollega

0.198