23948sdkhjf

Øl med rav, havtorn og hyben giver initiativpris til Thisted Bryghus

Nyskabende samarbejder mellem Thisted Bryghus og blandt andre Thy Nationalpark og Cold Hawaii har skabt vækst for det mere end 100 år gamle bryghus, som samtidig har formået at sætte hele lokalområdet på danmarkskortet.

Det er almindeligt kendt, at man brygger øl på humle. Men det er ikke en selvfølge, hvis man spørger på Thisted Bryghus. De har blandt andet lanceret serien Ny Nordisk Øl, hvor den traditionelle humle er erstattet med ingredienser fra Nationalpark Thy – blandt andet porse, birk, havtorn og hyben. I varianten Cold Hawaii Rav er der endda tilsat ægte rav fra vestkysten, som giver øllen en karakteristisk smag af harpiks.

- Thisted Bryghus er platform for et fantastisk samarbejde i Thy. Eksempelvis er Nationalpark Thy og Cold Hawaii med til at gøre bryghuset helt unikt, og samtidig får de selv en fantastisk markedsføring igennem ølsalget i hele landet. Det er lokal samhørighed, når det er allerstærkest, og det er med til at markere hele området på landkortet, siger formand for DI Thy/Mors Tage Odgaard Nielsen.

Derfor går årets initiativpris fra DI Thy/Mors til Thisted Bryghus.

Thisted Bryghus blev stiftet i 1902, og lokalt er bryggeriet ikke mindst kendt for sine generalforsamlinger – også kaldet den 4. højtid – hvor flere end 1.400 aktionærer mødes til gule ærter, øl og hygge. På landsplan blev bryggeriet kendt, da de brød igennem nationalt med Porse Guld fra 1984, Limfjordsporteren fra 1989 og ikke mindst Danmarks første økologiske øl fra 1995, som Christianitterne var med til at udbrede kendskabet til i København.

Christiania er stadig en stor aftager af økologisk øl fra Thy, men den store vækst skyldes primært de mange specialøl, som i dag bliver langet over disken i samtlige supermarkedskæder i Danmark. Satsningen på udviklingen af specialprodukter har medført en vækst i bryghusets omsætning på mere end 45 procent i løbet af de seneste år.

- Uanset om man laver køkkenlåger eller brygger øl, så handler det om at tænke nyt og innovativt – og samtidig sørge for at bevare den bedste kvalitet. Det er lykkedes for Thisted Bryghus, som har turdet at bevæge sig ud på nogle områder, som hidtil har været uset i branchen. Det er lige nøjagtig den tilgang og det mod, vi leder efter, når vi kårer årets initiativpris i DI Thy/Mors, slutter Tage Odgaard Nielsen.

Med DI Thy/Mors’ Initiativpris 2017 er A/S Thisted Bryghus en af i alt 18 kandidater til DI’s nationale initiativpris, som uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder i 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094