23948sdkhjf

Carlsberg samler indkøb: Sådan går de fra 300 til 150 leverandører

Bryggeriet i Fredericia sparer tid og får bedre service ved at samle indkøbet af stål, elektriske komponenter, forbrugsvarer - og løbehjul
Hvert år producerer Carlsberg 5-6 millioner hektoliter øl og læskedrikke til det danske marked.

Det foregår på koncernens gigantbryggeri i Fredericia, og mængden af våde varer svarer til, at der hver dag bliver sendt op til 1,6 millioner liter øl og læskedrikke af sted fra produktionen til tørstige danskere.

Det kræver et temmelig stort og temmelig avanceret produktionsapparat. Og det kræver også en anseelig mængde produkter til drift og vedligehold – fra reservedele, stål og elektriske komponenter til forbrugsvarer som håndværktøj, skruer, bolte, personlige værnemidler og kemikalier.

Fra 300 til 150 leverandører
Spare Parts Warehouse Manager Lars Billund Mouridsen har ansvaret for, at bryggeriet har de dele og stumper, der skal bruges til drift og vedligehold. Hans afdeling står også for at købe eksempelvis kontorartikler og endda løbehjul, så medarbejderne kan komme hurtigt rundt på produktionsområdet.

Han har cirka 150 leverandører i et miks af både mindre specialleverandører og store spillere. Men da han kom til Carlsberg for tre et halvt år siden, var der omkring 300. Derfor har han haft fokus på at samle indkøbet hos færre leverandører - med de fordele det giver.

Sparer tid med færre leverandører
- Det er nemmere at bestille 1.000 par handsker hos én leverandør, som jeg har en fast aftale med, end at bestille 100 par handsker hos ti forskellige leverandører. Jeg sparer også tid, fordi jeg ikke behøver ringe rundt og få tre tilbud, hver gang der er brug for handsker, siger Lars Billund Mouridsen.

En stor del af de produkter, der er relateret til drift og vedligehold, køber Carlsberg hos stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som har så bredt et produktsortiment, at det er muligt at samle indkøbene. Det er et samarbejde, som - set i forhold til indkøbsvolumen - er firedoblet de seneste tre år:

- Jo flere produkter, vi lægger ind i aftalen med virksomheden, desto bedre service får vi. Det en win-win situation, hvor det tætte samarbejde giver værdi for begge parter, forklarer Lars Billund Mouridsen.

Lim, løbehjul og armlægning
Fordi Carlsbergs indkøbsvolumen er så stor, er leverandøren gået med til at udvide sortimentet med bl.a. særlige produkter indenfor procesindustrien samt lim, som spare parts-afdelingen er storforbrugere af. Og så har Lars Billund Mouridsen også fået stål- og teknikgrossisten til at skaffe mere utraditionelle varer:

- Jeg har købt løbehjul hos Lemvigh-Müller. Det er vist aldrig sket før, og det kan kun lade sig gøre, fordi vi har så tæt et samarbejde – uden at vi dog er gift med hinanden. Vi lægger også arm engang imellem, og sådan skal det være, siger Lars Billund Mouridsen.

Driftsstop trykprøver samarbejdet
Han fortæller, at samarbejdet for alvor bliver trykprøvet, når produktionen står stille. Så er det afgørende at have leverandører, der kan handle hurtigt, og som vil gå den ekstra mil for at give den gode service:

- Vi kan ikke helt undgå driftsstop, og selvom vi har et sikkerhedslager med kritiske reservedele, står vi af og til i en situation, hvor vi mangler en reservedel. Så skal der hekses og trylles, for det koster mange penge at stå stille. Her ved Lemvigh-Müller godt, at den reservedel skal skaffes med det samme, uanset om det er efter fyraften, eller om den befinder sig hos en producent i Tyskland, siger Lars Billund Mouridsen.



Tre mand - 25.000 varenumre

- Vi er tre mand i min afdeling, som har ansvaret for at source alle de dele og stumper, der skal bruges for at holde produktionen kørende. Vores vigtigste opgave er at sikre, at vi aldrig løber tør - leveringssikkerhed er afgørende”, siger Lars Billund Mouridsen og fortæller, at Carlsberg har 25.000 varenumre liggende på lagrene i Fredericia, hvoraf en del er forbrugsvarer.

Indtil for nylig var det Lars Billund Mouridsens to medarbejdere, der holdt øje med forbrugsvarerne, og det foregik lidt ad hoc, fortæller han:

- Det kunne være, de kom forbi en lagerreol og så, at der manglede bolte, og så sørgede de for at genbestille og fylde op. Det var noget, som blev passet ind efter det øvrige arbejde, og det skete, at vi løb tør. Der var med andre ord brug for at gøre tingene smartere.

Slipper for at holde øje
Lars Billund Mouridsen tog derfor fat i stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som leverer en stor del af de forbrugsvarer, bryggeriet bruger. Lemvigh-Müller kan nemlig også hjælpe med lagerstyringen og tilbyder en række VMI-løsninger, hvilket vil sige, at det er leverandørens ansvar, at der altid er de rigtige varer i det rigtige antal på lager.

Bryggeriet og Lemvigh-Müller blev enige om en såkaldt mercher-ordning. Fast hver torsdag, året rundt, kommer en medarbejder fra Lemvigh-Müller forbi bryggeriet i Fredericia, tjekker lagerbeholdningen, bestiller varer, pakker varer ud og fylder lageret op.

- Det sikrer, at vi ikke løber tør, og herudover er det noget, der sparer os tid, fordi vi ikke selv skal gå og holde øje med forbrugsvarerne, siger Lars Billund Mouridsen.

Spare 300 timer om året
Han ser frem til, at mercher-ordningen snart bliver udbygget med punchout, for så kan han og medarbejderne for alvor spare tid. Punchout er en it-løsning, hvor Carlsbergs ERP-system bliver integreret med Lemvigh-Müllers webshop, og hvor ordrerne bliver automatisk overført til Carlsbergs system.

- I dag er det sådan, at hver gang Lemvigh-Müllers mercher har været på besøg og dannet en ordre, så skal mine medarbejdere ind og taste ordren manuelt i Carlsbergs SAP-system, hvorefter den bliver sendt til Lemvigh-Müller. Det er en tidskrævende proces. Med punchout kan vi slippe for den manuelle håndtering, og det vil med et konservativt estimat spare os 300 timer om året. Det bliver en win-win af de helt store! , siger Lars Billund Mouridsen.




Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125