23948sdkhjf

Eksportfesten for ost fortsætter

Arla satser på både mozzarellaproduktion i Tyskland og Castello-produktion i Danmark

Det kan godt være, at Frankrig er verdens mest berømte osteland. Men i dag eksporterer Danmark faktisk flere oste til Frankrig, end vi køber af dem.

Også de asiatiske lande har appetit på dansk ost. Eksporten til Sydkorea steg med 146 procent mellem 2015 og 2016, og også kineserne øgede deres import af dansk ost med 23 procent til tre millioner kilo. Det fremgår af Landbrug & Fødevarers mejeristatistik for 2016.

Alt i alt steg den danske osteeksport med 36 procent mellem 2012 og 2016 - fra 272,7 millioner kilo til 369,6 millioner kilo i 2016. Og selvom tallene for 2017 ikke er gjort endeligt op endnu, ser chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Niels Ole Nielsen ingen tegn på, at kurven knækkede i 2017.

- Vi har fået mere mælk i Danmark, og stort set alt det ekstra mælk, vi har fået ind, er røget til eksport. Og meget af det er ost. Så både mængderne og selve eksportværdien er steget, fordi priserne på mejeriprodukter lå højere i 2017 end i 2016, siger Niels Ole Nielsen, der ikke umiddelbart ser tegn på, at det vil ændre sig i 2018.

Tyskere skal lønproducere for Arla 
Alene mellem 2015 og 2016 tegnede ost sig for halvdelen af værditilvæksten i den samlede, danske mejerieksport med en vækst på over 500 millioner kroner i kroner og ører.

Blandt andet mozzarellamarkedet er inde i en god gænge. Ifølge Arla forventes det europæiske mozzarellamarked at stige fra 600.000 ton til 720.000 millioner ton i perioden 2017-2022.

Kort før jul offentliggjorde Arla da også en samarbejdsaftale med det tyske mejeri DMK. Fremover skal DMK lønproducere 35.000 ton mozzarellaost om året til Arla på sit nordtyske mejeri i Nordhackstedt.

Aftalen indebærer, at det tyske mejeri forpligter sig til udelukkende at producere mozzarellaost for Arla. I den forbindelse investerer DMK 15 millioner euro i en ombygning af mejeriet, som skal dedikeres til mozzarellaproduktion inden udgangen af 2018.

Kapacitetsudvidelsen skal desuden bane vejen for en større forsyning af valle til Arlas og DMK’s fælles joint venture-selskab ArNoCo, som producerer netop valleprotein og laktoseprodukter på et nærliggende anlæg. Også Arlas danske ingrediensfabrik, Denmark Protein, skal nyde godt af de øgede vallemængder.

Arla investerer i Castello-produktion 
Samtidig har Arla i forbindelse med den næsten fire milliarder store investeringsplan, der blev kommunikeret ud i januar, bebudet, at der bliver investeret 96 millioner kroner i at udvide produktionen af Castello-oste til eksport på Troldhede Mejeri.

Hos Danmarks næststørste mejeri, Mammen Mejeri, har man ligeledes fortsat tiltro til, at ostemarkedet udvikler sig positivt.

- Det er stadig et marked, der er godt gang i. Der er god afsætning både herhjemme og på eksportmarkederne og stigende indvejning, siger salgsdirektør i Mammen Mejeri Karsten Føgh. 

Også andre steder i verden mærker mejerierne en stigende appetit på ost. Ifølge Mælketidende steg eksporten af amerikansk ost med 30 procent i første halvår af 2017 sammenlignet med 2016.

Især Australien, Japan, Mellemøsten, Nordafrika og Mexico var aftagere af de amerikanske osteprodukter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094