23948sdkhjf

Østlige øko-markeder har potentiale

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan
Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08