23948sdkhjf

Østlige øko-markeder har potentiale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan

Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kokkelandsholdet skal have ny direktør

Dansk pepperoni-producent bekymret over nej til brexit-aftale

Chr. Hansens salg går mindre frem end ventet

Chr. Hansen Holding, der laver enzymer og ingredienser til flere industrier, sælger fortsat for mere

Arla vil selv lave sine reklamer

L&F: Nej til Brexit-aftale skaber stor usikkerhed

Ny vidensportal for fødevarefagfolk

Nyhedsbrev

Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

Online Avis Arkiv

DI håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Ekstremløber skal hjælpe Easyfoods medarbejdere

Danske Liverpool-fans får egne øl

Har bestilt to specialøl hos Hvide Sande Bryghus

Lantmännen Unibake er nu ejer af australsk bageri

Bryggeri flytter og får udskænkning

Mistanke: Både gæring og histamin i makrelsalat

Alkoholfri øl er Carlsbergs nye guldåre

Fødevarevirksomheder ruster sig til hård brexit

Kopisucces: Han har solgt 500.000 kaffekapsler på 10 uger

Fødevarestyrelsen bag nyt partnerskab i fødevarebranchen

King Food fik nyt kølelager på 14 dage

Sponsoraftale: Dansk Cater skal forkæle Kokkelandsholdet

Hov-hov - glutenfri havremel afsløret med gluten

Ugens grin: Edb-problemer

Stor fastfoodkæde tjener igen penge

Jyske kaffe-nørder sælger over hele verden

FødevareDanmark intensiverer kampen mod lange betalingsfrister

Hov - blåt plast i hakket grisekød

- Stort potentiale for vækst i den danske ingrediensbranche

Fiskeriet i Skagen Havn rundede en milliard i 2018

Pølser med metal trukket retur

Direktør har forladt Løgismose Meyers

SPX Flow Technology nærmer sig flytning

Royal Unibrew lander stor hotelaftale

Royal Unibrew har en ny plan

Just Eat begyndte året med rekord

Rejefabrik hårdt ramt af oversvømmelse

Mayonnaise kaldt tilbage

Dansk øko-knowhow imponerer i udlandet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Siemens har den rigtige softstarter til enhver applikation

Webinar 21/1: Introduktion til PCSCHEMATIC Automation

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Høj hastighed og høj opløsning med 3D smart inline inspektion

Januar nyhedsmail fra KE Fibertec

Ion luftkniv fra EXAIR fjerner statisk elektricitet

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bedre plantebaserede alternativer til kød med citrusfibre

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Gibotech sætter ny medarbejderrekord

Ta’ med CP på tur til Carlsberg Byen

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Ny svingkran? Gør som Budweg Caliper A/S - start med at få branchens hurtigste og skarpeste tilbud!

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

JUMO Vibrotemp

Kundearrangement/ Undervisning ved jpbc

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

De bedste løsninger med Lenze

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Har du styr på kuglerammen - det har jbpc

Send til en kollega

0.182