23948sdkhjf

Maden skal være social

Fællesskabet og længslen efter at være sammen bliver det nye sort indenfor fødevarer, spår fremtidsforsker Birthe Linddal fra foodfuture.dk

En af vor tid mest interessante modtrends, er længslen efter mere fællesskab. En længsel, der i den grad også kommer til udtryk, når vi ser på fødevarescenen og det, der foregår der. Sagen er nemlig, at mad skal kunne meget andet end mætte. Og hvad er mere fælles for mennesker gennem hele historien, end netop måltidet, og ikke mindst kampen for at skaffe fødevarer? I årtusinder var kampen for føden og livets opretholdelse det, som bandt mennesker sammen.

Og selvom moderne forbrugere mest af alt gerne vil nyde godt af den individuelle frihed og de mange muligheder, vil de åbenbart også gerne det sociale. Her følger 3 eksempler på, hvordan maden igen er blevet social:

Fællesspisninger
Social Dining vinder an. Moderne forbrugere er vilde med fællesspisninger. Fra Vesterbro til Vestjylland har man de seneste år set en lang række initiativer, der skal få folk til at spise sammen.

Der er folkekøkkener og sociale projekter, som vil skabe større social integration og samvær mellem folk. Der er landbyer, som vil skabe rum for det fælles. Og senest melder stadig flere restauranter sig på banen. Familie-fællesspisninger på ugens hverdage, social dining og langborde kan i den grad bruges til at fylde lokalerne op og holde sig relevant og interessant, i et marked med øget konkurrence.

Socialising supermarkets
Wholefoods i USA er et andet eksempel på, at fremtidens supermarked ikke, som mange ellers forventer, blot skal være et højteknologisk, strømlinet og minimalistisk supermarked, der hurtigt og effektivt kan sikre forbrugerne deres vare. Derimod ønsker forbrugerne en levende og inspirerede markedshal, som summer af liv og sanseindtryk, lokker folk til huse og inviterer til fællesskab.

Allerede nu ser vi flere steder, hvordan begrebet socialising supermarkets/sociale supermarkeder vinder an.

Fremtidens supermarked skal som i gamle dage være et sted, hvor folk kan mødes, handle, spise og mærke, at de er en del af noget større. Stadig flere supermarkeder indretter kaffebarer, spisehjørner, sofaer, snakke-spots og steder at hænge ud. Det handler i den grad om at få folk til at komme.

Fødevarefællesskaber
Landet rundt opstår der stadig flere fødevarefællesskaber, hvor folk går sammen om en fælles fødevareproduktion, urtehave, dyrehold, fællesspisninger og erfaringsudveksling omkring produktionen og maden. En ofte romantisk drøm om fortidens selvforsynende enheder lever i bedste velgående og danner inspiration.

Det er i fællesskaber sammen med andre, at den drøm bedst realiseres i en travl og moderne hverdag anno 2018. Derfor de mange fødevarefællesskaber og bofællesskaber, der vægter det at være sammen om at frembringe maden, distribuere, tilberede og spise maden sammen.

Summa summarum er, at fremtiden helt sikkert kommer til at byde på mange flere nye fælles fødevareoplevelser og tiltag, sociale som kommercielle og en masse midt imellem. En kreativ fødevareverden byder allerede på masser af eksempler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078