23948sdkhjf

Royal Unibrew forstærker sine nichemarkeder

Energidrikke, cocktails og læskedrikke med under hatten

Danmarks næststørste bryggeri, Royal Unibrew, har haft travlt med at købe et par andre producenter denne sommer og dermed forstærke sine nicher inden for læskedrikke og energidrikke.

I juli købte den danske bryggerikoncern den franske læskedrikproducent Geyer Fréres, der producerer limonaden Lorina, isteen PureThé og læsedrikken InFreshhh for en pris på 660 mio. kr.

Med købet får Royal Unibrew større adgang til det franske marked for læskedrikke. Geyer Fréres har omkring 100 faste medarbejdere og produktionsfaciliteter i Munster i det nordøstlige Frankrig. Den franske producent har Frankrig og USA som sine hovedmarkeder og solgte i 2017 for 290 mio. kr. - eller målt i produktion 360.000 hektoliter.

Opkøbet falder i tråd med et lignende opkøb, Royal Unibrew gjorde i slutningen af 2017 af den italienske læskedriksproducent Terme di Crodo, som indtil da var en del af Campari-koncernen. Terme di Crodo var et opkøb i samme størrelsesorden som Geyer Fréres, og den italienske læskedriksproducent står for brands som Freedea Lemonsoda og Crodo Lisiel og har godt 70 ansatte på produktionsfaciliteterne i den Nordvestlige del af Italien. Royal Unibrew har i forvejen en stærk markedsposition på det italienske øl-marked med Ceres Strong Ale.

- I Ceres Strong Ale har vi en must stock-vare, og med Freedea Lemonsoda tilføjer vi endnu en til vores portefolio, sagde Royal Unibrews CEO, Hans Savonije, ved offentliggørelsen af det italienske opkøb.

Det er håbet hos Royal Unibrew, at opkøbet af Geyer Fréres vil give en position på det franske marked, som den man har opnået i Italien.

Dansk energidrik 
Men også på Royal Unibrews hjemmemarked har bryggeriet styrket sig gennem et opkøb denne sommer.

I udgangen af juni offentliggjorde Royal Unibrew købet af Bev.Con, der står bag mærkerne Cult Energy, Shaker og Mokaï, for en pris på 350 mio. kr. Producenten af energidrikke, der har hovedkvarter i Lystrup ved Aarhus, beskæftiger 42 medarbejdere og omsatte sidste år for cirka 200 mio. kr.

- Cult introducerede som de første energidrikke til det danske marked og har med stort entreprenørskab haft stor indflydelse på udviklingen af kategorier inden for RTD/cider. Købet af Cult understøtter dermed vores strategi om at være en fokuseret og stærk national leverandør af kvalitetsdrikkevarer - herunder energidrikke og RTD/cider, siger Hans Savonije.

- Cult har i lighed med Royal Unibrew et stærkt kommercielt forbruger- og kundefokus, og vi forventer, at vi i fællesskab med Cults engagerede medarbejdere styrker vores position i markedet inden for disse kategorier. Med købet forventer vi at kunne opnå øget distribution og aktivering af Cult- porteføljen og dermed at skabe værdi for vores aktionærer, tilføjer topchefen.

Cult blev grundlagt i 1998 af Brian Sørensen, som dengang ejede en stor natklub i Aarhus. Han manglede et produkt, der kunne bruges som drinkmixer og give gæsterne energi. Han solgte sin del af natklubben og lancerede en kirsebær/colaenergidrik, som siden hen blev en kæmpestor succes.

Godt regnskab 
Endelig har Royal Unibrew købt en majoritetsandel i den unge cocktail-producent Nohrlund i Hvidovre.

Nohrlund producerer økologiske præ-miksede cocktails, der blandt andet sælges på festivaler.

De mange opkøb, godt sommervejr og en i øvrigt solid forretning har fået Royal Unibrew til at justere forventningerne til årsresultatet.

"Som følge af et ekstraordinært godt vejr i Nordeuropa i Q2, et øget forretningsomfang efter købet af Terme di Crodo og et generelt godt momentum i den samlede forretning har Royal Unibrew opnået det bedste halvårsresultat i koncernens historie," lyder det i det netop udsendte halvårsregnskab.

Forventningerne til hele året lyder nu på en nettoomsætning på 7 til 7,2 mia. kr. og en EBIT-indtjening før renter og skat på 1,275 til til 1,325 mia. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078