23948sdkhjf

Brødkoncern i fremgang

Koff-koncernens strategi for fremtidig vækst er klar: Produktudvikling, flere markedsandele i Danmark og større fokus på eksportmarkederne.
Efter nogle vanskelige år, hvor særligt stigende råvarepriser gjorde indhug i overskuddet, går det igen fremad for Koff-koncernen.

Koncernens nettoomsætning var i 2010 på 1,15 mia. kr. mod 1,18 mia. kr. året før. Udviklingen skyldes hovedsageligt faldende salgspriser i flere af koncernens virksomheder.

Resultatet af den primære drift var 51 mio. kr., en stigning på 19 mio. kr. i forhold til året før.

Fremgang ses tydeligst i årets resultat, som endte med et plus på 49 mio. kr. Det er det bedste resultat i 5 år og en flot fremgang i forhold til 2009 og 2008, hvor overskuddet var på henholdsvis 3 mio. kr. og 2 mio. kr.

- En udvikling som samlet vurderes som meget tilfredsstillende, og som resultatmæssigt betragtes som fornuftigt, markedsvilkårene taget i betragtning, betegner ledelsen udviklingen.

Vil erobre markedsandele
I 2011 forventer koncernledelsen en positiv udvikling i driftsresultatet. Dels på grund af den positive samfundsøkonomiske udvikling, dels på grund af organisatoriske og investeringsmæssige tiltag, hedder det i årsrapportens ledelsesberetning.

Fremadrettet er målsætningen vækst, og måden den skal indfries er klar:

- Det er vanskeligt at få danskerne til at spise endnu mere brød, end de gør i øjeblikket. Derfor er der udelukkende mulighed for at blive større ved at udvikle nye produkter, finde nye distributionskanaler, erobre markedsandele og ved at fokusere på eksport. Specielt til Norge, Sverige, England og Tyskland samt Polen, siger Jesper Fogtmann til Børsen.

Sammen med broderen Per er han anden generation af familien Fogtmann, som ejer Koff

Stigende andel af private labels
På eksportområdet er de to mærker Nakskov Mill Foods og Crispy Food International netop nu med på en fagmesse for leverandører af private labels i Amsterdam. Tilstedeværelsen markerer en kamp om det stigende marked for private labels:

- Markedet for private labels er stærkt stigende. Alle de vigtige europæiske indkøbere besøger messen i Amsterdam, og vi vil have vores del af dette voksende marked. Derfor er vi med på messen, siger Jesper Fogtmann.

Koff omfatter 10 virksomheder, hvoraf det mest kendte er Kohberg Brød, og er storleverandør af brød og morgenmadsprodukter til supermarkeder. Ligeledes leverer virksomhederne bake-off produkter til tankstationer o.l. og produkter til bagere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125