23948sdkhjf

Lille bryghus flytter for at vokse sig meget større

Det lille bryghus Alefarm Brewing med fem medarbejdere er flyttet fra Køge til Greve for at få mere plads til at vokse.

Alefarm Brewing har gennem de senere år udvidet produktionen og voksede ud af rammerne i Køge, hvor bryggeriet siden etableringen i 2015 lejede sig ind i en bygning på knap 400 kvadratmeter. På den nye adresse i Greve er der næsten 1.300 kvadratmeter.

- Vi har fundet det helt rette sted til vores bryggeri. Der er masser af plads til alt vores udstyr, som fylder meget og har kostet mange timer at lære at kende og mange penge at få sat op. Her kan vi udvide af flere omgange, fortæller den 34-årige direktør og medindehaver Kasper Tidemann.

På bryggeriet bliver humle fra Washington blandet med malt og eksempelvis danske kirsebær eller hindbær og tilsat vand, der skal varmes op og hældes i tanke på 2.400 liter. Her gærer og bobler det hele under højt tryk for senere at ende i halvliters dåser forsynet med fantasifulde og ofte farvestrålende etikker på.

I dag sælger bryggeriet knap 175.000 liter øl om året, og 95 procent af produktionen går til eksport.

I Greve er der plads til at realisere en ambition om at fordoble medarbejderstaben, omsætningen og udstyret inden udgangen af 2019. Det vurderer Kasper Tidemann og hans hustru Britt van Slyck, som blev hentet ind i firmaet som projektleder på fuld tid for et år siden.

Dobbelt størrelse
- Vi drømmer om at vokse til dobbelt størrelse. Vi har aldrig haft problemer med at sælge vores øl; vi afsætter alt, hvad vi producerer. Kun en lille del går til det danske marked, hvor vi stadig er ret ukendte. Men i Frankrig, Holland, Spanien og England er vores brand hypet og eftertragtet.

- Vi er kommet godt fra start med bryggeriet, fordi vores produkt blev godt modtaget på ølfestivaler i USA. Vi kom i kontakt med forskellige distributører, der kunne lide smagen af vores øl og gerne ville sælge den, fortæller Kasper Tidemann, der glæder sig til i marts at byde to nye bryggere velkommen i firmaet.

Alefarm Brewing er kendt for at have et bredt udvalg af øl og hele tiden lancere nye øl i begrænsede mængder. På otte måneder har bryghuset produceret 65 forskellige øl med en gennemsnitlig omsætning på en halv million kroner om måneden. Opskrifterne, navnene og etikkerne udvikles af Kasper Tidemann og hans lille team.

Han er ved at forberede et tap room i de nye lokaler. Det skal indrettes med en bar og et opholdsområde med køleskabe, der er forsynet med det nyeste udvalg af øl til takeaway.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078