23948sdkhjf

Fødevarevirksomheder soler sig i dansk kokkesucces

Danske fødevarevirksomheder klapper i hænderne over danske restauranters Michelinsucces, der kaster glans over dansk mad på internationale fødevaremesser

Michelin dryssede i denne nye hele 34 stjerner ud over danske restauranter. En af de fødevarevirksomheder, som mærker effekten, er Tulip Food Company, der i mange år har samarbejdet med danske topkokke, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Vi har det, som vi kalder Guldrummet, hvor kokkene kan henvende sig med deres helt specielle ønsker til kødet. For eksempel har vi for nyligt fået en forespørgsel på, om ikke vi kunne udtrække akillessener fra en gris, som de ville prøve at koge, dehydrere og poppe, fortæller Dorte Kærgaard Ruby, som er ansvarlig for Premium i Tulip Food Company.

Poppede akillessener bliver nok aldrig bliver det helt store hit på verdensmarkedet, men andre kokkenes idéer er mere gangbare. Et eksempel er krogmodnet grisekød.

- Det krogmodnede kød lancerede vi stille og roligt i detailhandlen – for et par år siden. Men det går nu så stærkt, at vi op til jul kunne have solgt tre gange så meget, siger Dorte Kærgaard Ruby.

Tulip har allerede fået henvendelser fra eksportmarkederne i Asien, hvor der er interesse for det smagfulde, krogmodnede grisekød.

Madeliten sætter fokus på bæredygtighed
Dansk Industri (DI) mærker også, hvordan Michelin-stjernerne påvirker opfattelsen af danske fødevarer uden for Danmarks grænser.

- Effekten er meget tydelig, når man bevæger sig på fødevaremesser ude i verden. Det betyder rigtig meget, at Danmark inden for de sidste ca. 20 år er lykkedes med at opbygge en madelite, som er båret af stærke værdier om bl.a. bæredygtighed, siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109