23948sdkhjf

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Ingen levering før kl. 7.

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos Schulstad.

Det skriver DI Business.

Spildtid i kø
Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Svaret er støjsvag levering
Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage
Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Væk fra firkantede påbud
I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

 Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Lagkagehusets direktør stopper

World Food Summit under en bæredygtig hat

Ond tvilling satser 20 millioner kroner på tapperi i New York

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.119 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Isproducent skal betale 10.000 kroner i bøde

Online Avis Arkiv

Danish Crown klar med nye hybridprodukter

Food Festival får food-konkurrence

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Antallet af slagtninger styrtdykker

Flere mejerier vil lave planteprodukter

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Ny lakseterminal på vej op i omdrejninger

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Meyers Køkken køber 3.000 frokostkunder

Defco-familie får lov at blive efter salg

Ø-destilleri vil ud til hele landet

Smør, mælk og marcipanbrød på toppen af dansk imageliste

Virksomhederne er klar til besøg, men folkeskolerne kommer ikke

Venner er hoppet med på ginvognen

Ny forskning kan give bedre fødevarer

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Coop åbner et outlet til restpartier og vin

Grønne udviklingsprojekter får millionstøtte

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Kartoffelmelsfabrik fortsætter væksten

Metal fundet i partypølser

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

SF vil forbyde fransk delikatesse: Det er barbarisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Bliv klogere på laboratoriespecialernes fremtid i den danske sundhedssektor

Diatom A/S har overtaget aktiviteterne i Bisco Vægte A/S

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

PRO-CONSULT hjælper med skolemælken

PALOMAT® Forhandler 2019!

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

En kvalitetsrejse brolagt med fødevaresikkerhed og kvalitetskultur

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Opsæt din positioner med blot én finger...

Kursus i produktionsplanlægning

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Fuld automatisk affaldshåndtering til pakkeriet og etikettering

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

Webinar: Introduktion til Festos nye IP20 remote I/O og controller platform

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Digitalisering af de ikoniske IKEA-kødboller - den digitale rejse

Klar til at se noget nyt på hi-stand M9540?

Send til en kollega

0.141