23948sdkhjf

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Ingen levering før kl. 7.

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos Schulstad.

Det skriver DI Business.

Spildtid i kø
Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Svaret er støjsvag levering
Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage
Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Væk fra firkantede påbud
I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

 Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Milliardær har brugt 65 millioner på ny toprestaurant

Rusland forlænger importstop for fødevarer fra EU

EU-madpoliti: Chokodrik og smøreost er anderledes i Danmark

Et produkt kan fremstå som næsten - eller helt - det samme, men indholdet varierer fra EU-land til EU-land

Priserne på danske fødevarer er de højeste i EU

Årets lokale varer kåret: Tangchips, kombucha og flødeboller til tops

Aktion afslører ulovligt fortyndet juice i Danmark

Nyhedsbrev

15.077 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Chokoladefabrik satser på nyheder

Online Avis Arkiv

"Formidabel" hovedret gav sejr i Sol over Gudhjem

Domino's klar igen med ny ejer

Marel gearer sig til øget vækst

1

Syge emballage-ansatte: Virksomheden svigtede os

Ugens grin: Dystre udsigter

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

De satser millioner på grønlandsk smeltevand som gourmetoplevelse

Erstatningskrav: Småkagekrig raser videre

- Vi gambler med fødevaresikkerheden

Hidtil bedste regnskab fra kartoffelmelfabrik

Danske fødevarevirksomheder brager frem i Rusland trods embargo

Ørbæk Bryggeri vil tredoble salget

Medie: Danish Crown overvejer at lukke slagteri

Kæmpeinvestering skal løfte takeaway-komet

Stabling: Ølbrygger har lagt en snedig whiskyplan

Nyt fra bestyrelser og direktioner

- Jeg vidste heller intet om at lave øl

Foss klar med 10.000 nye kvadratmeter

Slagtere fjollede fridagen væk

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Cateringfirma dropper lille køkken

Nyt, fynsk ølsamarbejde

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Ny sukkerboss i Nakskov

Forsker får pris for udvikling af fødevareprotein

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Topledere ser sorte skyer i horisonten

Danske fødevarer og royale på charmeoffensiv i Sydkorea

Tommel op: Viborg Bryghus flytter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fem anbefalinger fra robotindustrien skal skabe 25.000 job i 2025

Sommerudflugt til Gram Slot

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Overvågning og styring af forsyningslinien

Flavour trends 2019

Involvering af medarbejderne gav succes med ny UR-robotarm

Trelleborg udvider LSR-fabrik i Bulgarien

Vækst i SMC’s europæiske markedsandel

Tick Cad søger sælger med teknisk forståelse

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Al den plast, du ikke kan se på stranden, er et stigende miljøproblem

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Svanemærket industrivask er mere miljøvenlig end at vaske i almindelige vaskemaskiner

Komplet program af rustfrie magnetventiler hos Granzow

Effektiv håndtering af emballagespild i fødevareindustrien

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

RS Components annoncerer ny global franchiseaftale med Yageo

Enkel og alsidig filtrering af væsker med ny mobil filtreringsenhed

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Edge Computing skaber værdi for BKV

Bell hus fra KTR

Kampagnepris på 8 fods container

Send til en kollega

1.16