23948sdkhjf

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Ingen levering før kl. 7.

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos Schulstad.

Det skriver DI Business.

Spildtid i kø
Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Svaret er støjsvag levering
Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage
Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Væk fra firkantede påbud
I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

 Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Hold dig opdateret med Food Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Schulstad solgte mere, men tabte 41 millioner

Postevand-firma fik sit første underskud

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten

Ifølge Dan Duck har en fejlagtig kontrolrapport smadret virksomhedens omsætning og omdømme

Aftale med Kokkelandsholdet er guld værd for Gråsten Fjerkræ

Ekspertgruppe: Hjælpepakker bør slutte 8. juli

Nyhedsbrev

15.516 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Is-ægtepar har udsat eksportdrømmen

Online Avis Arkiv

Leverpostejfabrik lukker

.

Tæt på millionen: Gråsten Fjerkræ ser corona som et bump på vejen

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Laksefamilie fik næstbedste resultatet nogensinde

Meyers åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

1

Ny flødebollefabrik mangler maskiner

Danish Crown klar til at bygge nyt kæmpedomicil

Efter rekordår: Cabinplant kæmper med 2020-budget

Eksperters bud på udfasning af hjælpepakker udskudt

Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

Tomatketchup er kaldt tilbage

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Co-Ro satte ny saftrekord - og har nu fokus på nye markeder

1

Lagkagehuset frigiver regnskab før tid: - Vi har ikke noget at skjule

Rekordmange nye øl tappes på dåse

Ekspertgruppe skal udfase økonomiske hjælpepakker

Bryghus klar med verdens første quinoa-øl

Hver restaurantgæst skal have to kvadratmeter

Løgpølse ramt af plastikbøvl

4

Seminar gør branchen klogere på blockchain

Lukkede retssale lægger et røgslør over konkurser i coronakrise

Mikrobryggerier sælger øl på helt ny måde

Flere penge til presset Joe & The Juice

Royal Greenland tjente over 400 millioner

Novozymes nød godt af hamstring af mad

Pressede fødevareproducenter bruger nyt salgsværktøj

Landmand frygter at brænde inde med 40 tons asparges

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

WiFi temperatur alarm

Nyhed på klee.dk - Gates TPU remme!

Kickstart sommeren: 14 lækre tapasretter med kylling

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

Hysterese bremser/-koblinger fra ZF Danmark

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Axflow tilbyder Realax Slangepumper

Har I problemer med varmen?

Procesventiler til applikationer i føde- og drikkevareindust

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Bagger-Nielsen sender robotudstyr til Sydkorea

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Termokasser til de kommende konfirmationer og bryllupper

Når vi trykker på knappen, skal systemet bare fungere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

NY brochure til dig: Sådan tjener du penge med GP INDUSTRI!

Webinar: Emballage til fødevarer - bæredygtigt design

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Nidec Industrial Automation Denmark A/S udvider teamet

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Få styr på dine stopårsager - 2

Send til en kollega

0.187