23948sdkhjf

Nordjysk sushifisk-firma på vej mod første overskud

Inden alt for længe er der hos Sashimi Royal i Hanstholm håb og tro på at kunne tjene penge på produktion af japansk ravfisk - i visse kredse også kendt som yellowtail.

Foreløbigt har bundlinjen dog vist røde tal for den nordjyske fiskeproducent, som sidste år måtte notere et underskud på 13 millioner kroner efter skat. Det fulgte efter et noget lavere nettounderskud på 2,1 millioner kroner året før.

- Vores 2017-resultat var som ventet, da vi vidste, at vi fik for få fisk. Og 2018-resultatet er egentlig samme historie, forklarer Claus Rom, der er administrerende direktør hos Sashimi Royal.

Forretningen hos Sashimi Royal er opbygget således, at selskabet modtager de små fisk fra partnerfirmaet Maximus, der har samme direktion og ejerkreds som Sashimi Royal.

Hos Maximus har man til opgave at fede fiskene op, til de når en vægt på omkring 50-60 gram. Derefter sendes fiskene videre til Sashimi Royal, hvor de vokser videre, indtil de er klar til at blive sendt til samarbejdspartneren Nordic Seafood, som står for at sælge fiskene.

For få fisk
De første år har der imidlertid været sendt færre end ventede fisk igennem systemet, fordi der er tilført for få fisk til Maximus.

- Og når vi har for få fisk i Maximus, så får det færre penge, fordi der ganske enkelt er færre fisk, end man budgetterer med. Og det samme gælder for Sashimi, at desto færre fisk der kommer ind, desto færre fisk er der også at sælge sidenhen, og det er voldsomt negativt, siger Claus Rom.

Til gengæld glæder direktøren sig over, at Maximus i løbet af hele indeværende år har produceret det antal fisk, der har været ventet, og at Sashimi samtidig får alle de fisk, det skal.

Men ligesom Rom ikke blev bygget på en dag, så vokser en japansk ravfisk heller ikke til fuld størrelse natten over. Som oftest går der et års tid, fra fiskene kommer ind til Sashimi Royal, til de kan sendes videre i systemet.

- Så man kan sige, at 2020 bliver det første rigtige år for Sashimi, hvorimod 2019 bliver normalt for Maximus, da det kommer til at sælge de fisk, det skal, fortæller Claus Rom.

Når først fiskene er fuldt udvoksede og sendt videre til Nordic Seafood, som er en milliardomsættende virksomhed fra Hirtshals, så sælges de i øjeblikket til 18-19 lande og 100 forskellige kunder.

Aftagerne af fiskene er blandt andet blandt andet Michelin-restauranter og andre ”high end”-restauranter samt sushikæder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062