23948sdkhjf

Fødevaregigant går hårdt til værks i klimakampen

Nettoudledningen af drivhusgasser fra den globale fødevaregigant Nestlé skal i i 2050 være nede på nul.

Det oplyser Nestlé i en pressemeddelelse,

- Klimaforandringer er en af de største trusler, som vi står over for som samfund. Det er også en af de største risici for vores forretnings fremtid, siger Mark Schneider, administrerende direktør for Nestlé i meddelelsen.

- Vi løber tør for tid i kampen for at undgå de værste effekter af den globale opvarmning. Derfor sætter vi en dristigere ambition om at nå frem til en fremtid, hvor vi netto ikke udleder drivhusgasser – det, vi kalder ’netto nul’. Når vi udnytter Nestlés globale ressourcer og branchekendskab ved vi, at vi kan gøre en forskel i betydelig skala. Vores rejse til netto nul er allerede begyndt. Nu fremskynder vi vores indsats, tilføjer han.

Nestlé har ifølge pressemeddelelsen blandt andet disse specifikke aktioner for at nå sin ambition i 2050:

- Virksomheden vil fremskynde ændringen/transformationen af produkterne i overensstemmelse med forbrugertendenser og forbrugervalg. Nestlé lancerer flere produkter, der har et bedre miljøaftryk og bidrager til balanceret kost. Det betyder for eksempel flere plantebaserede mad- og drikkevarer.

Nestlé vil søge at ændre opskrifter til sine produkter ved hjælp af mere klimavenlige ingredienser. Virksomheden går også over til alternative emballagematerialer.

- Nestlé vil forøge sine initiativer i landbruget for at absorbere mere kulstof. Nestlé vil styrke sine programmer med landmænd til gendannelse af jord og til begrænsning af drivhusgasudledninger.

- Virksomheden vil intensivere bestræbelserne på at beskytte skove ved genplantning af træer.

- Nestlé vil bruge 100 procent vedvarende elektricitet i sine fabrikker, lagre, logistik og kontorer. En tredjedel af Nestlé-fabrikkerne (143) bruger allerede 100 procent vedvarende elektricitet.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141