Mere af det gode danske: Producenter går til kamp for danske fødevarer
En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer. Det sker under overskriften: ’Mere af det gode danske’.
Det drejer sig om virksomheder som blandt andet Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown.
Kampagnen løber over de kommende 3 måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå af aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – og naturligvis en masse gode tilbud på danske varer.
Koncerndirektør for Coop Jens Visholm siger, at der er flere gode grunde til, at Coop går ud med dette fremstød sammen med sine medlemsejede kolleger.
Først og fremmest er kunderne igen blevet opmærksomme på at købe dansk – faktisk viser en ny analyse, udarbejdet af Coop Analyse, at 74 procent af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark. Derfor skal de danske varer være endnu synligere i butikken.
- Igennem de seneste 25 år har dansk dagligvarehandel udviklet sig sådan, at de fleste aktører nu er udenlandske. Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer. Derfor skal kampagnen hylde heltene i Danmarks fødevareeventyr, som jo er producenterne, de gode varer og de forbrugere som køber produkterne, siger Jens Visholm, og fortsætter:
- Vi ser samtidig kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til hjælpe start-up-virkosmheder, som vi gør det i Irma. Herudover stiller vi Coops Crowdfunding-platform til rådighed, hvor vi gerne vil bygge bro mellem forbrugerne og etablerede og helt nye producenter, og vi håber med kampagnen både at engagere flere producenter og forbrugere i denne mulighed.
Danmarksundersøgelsen fra Coop Analyse viser også, at 80 pct. af danskerne foretrækker kød fra danske dyr, og 70 pct. foretrækker dansk frugt fremfor udenlandsk. Samtidig foretrækkes danske konventionelle frugter af flertal fremfor økologiske fra udlandet.
- Vores undersøgelse viser, at flere danskere synes, vi skal stå mere sammen om at sikre danske arbejdspladser. Og at de mener, det er bedst for klimaet, at vi spiser mad fra vores eget nærområde frem for den anden side af kloden, og vi er naturligvis af den samme opfattelse, siger Jens Visholm.
Kampagnen begynder 3. oktober og fortsætter frem midten af december. Den omfatter TV-reklamer, dagbladsannoncer, tilbudsaviser og instore.