Ændringer i Arla-toppen
Mejerikoncernens ledelse får den 1. oktober ny sammensætning. To nye personer træder ind i koncernledelsen, mens to træder ud. Danmark og Sverige deles i to business groups.
De to medlemmer af Arlas Executive Mangement Group (EMG), vice-adm. direktør Andreas Lundby og Executive Vice President Hans Åke Hammarström forlader EMG, mens den svenske landchef Christer Åberg og den danske landechef Peter Giørtz Carlsen træder ind i EMG.
Rationalet bag den aktuelle organisationsændring er at sikre, at Arla kan levere den vækst og indtjening, der skal til for at nå Arlas Strategi 2015 mål om en årlig omsætning på 75 milliarder danske kroner.
Den nye sammensætning i ledelsen afspejler også en opsplitning af den nordiske business group.
Ikke længere én nordisk business group
I forhold til indtjening og omsætning spiller kernemarkederne Sverige og Danmark en vigtig rolle, og det afspejler den nye organisation tydeligt. Før var disse to markeder samlet i én nordisk business group (Consumer Nordic), men den opløses nu, og Danmark og Sverige får fremover business group status og får hver en plads direkte i koncernledelsen på lige fod med det tredje store kernemarked Storbritannien. Samlet set står de tre markeder for næsten to tredjedele af Arlas omsætning.
- Den øvrige del af koncernledelsen får mere direkte dialog med ledelsen i Sverige og Danmark om eksekvering af strategien, og samtidig får de to landes ledere direkte indflydelse på de overordnede beslutninger, som koncernledelsen træffer på hele koncernens vegne. Det giver en bedre balance i den samlede organisation i Arla og nye perspektiver på vores strategiske overvejelser, forklarer Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.
De to nye business groups kommer til at hedde Consumer Sweden (CSE) med Christer Åberg i spidsen og Consumer Denmark (CDK) med Peter Giørtz-Carlsen i front. Begge ledere udnævnes til Executive Vice President og bliver altså en del af koncernledelsen.
De fællesnordiske funktioner rykker enten ud i de nationale organisationer eller ind i de globale.